Uregelmæssig
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej
jeg har siden starten af 2016, nærmest ikke haft menstruation. Før var den ret regelmæssig. Er begyndt at overveje om det kan hænge sammen med, at jeg sidsn januar har prøvet at tabe mig
Jeg vejer 59kg, er 166 høj og træner 3-4 gange om ugen + løber lidt ved siden af - kan det virkelig passe, at det er for meget? Har jeg presset min krop For meget?
skal jeg prøve at spise mere og træne mindre i en periode? Eller vil det ikke hjælpe, og kun gå ud over mine resultater?
ps. Er der risiko for min menstruation stopper for evigt?

Svar:
Kære 17-årige pige,
Menstruation kan udeblive af flere forskellige årsager f.eks. ved for lavt stofskifte, hormonforstyrrelser og stress, men kan også ses ved vægttab og kraftig træning.
Det er gavnligt at dyrke motion og spise sundt. Men man skal gøre det i et niveau, så kroppen kan følge med. Hvis man er på slankekur og samtidig træner meget, vil kroppen tro, at den ikke har energi nok til at gennemføre en gravidtet. Man kan derfor opleve, at menstruationen udebliver.
Med udgangspunkt i din højde ligger din vægt fint, faktisk lige i midten af hvad der er normalt, og der er ingen grund til at tabe sig mere. Det er sundt for kroppen at dyrke motion, men et par gange om ugen er fint til at holde sig i god form.
Du kan forsøge i en periode at træne mindre, for at se om din menstruation normaliserer sig. Du skal ikke være bange for, at din menstruation er stoppet for evigt. Når kroppen er ikke længere føler, at den mangler energi, vil din cyklus blive normal igen.
Hvis den ikke er blevet normal efter et par måneder med mindre træning og normal kost, vil jeg anbefale at du taler med din praktiserende læge og bliver undersøgt for, om der kunne være andre årsager til, at din menstruation udebliver.
Man skal også altis overveje, om der er mulighed for, at man kan være gravid. Det er en god ide, at tage en graviditetstest, hvis ikke man får sin menstruation som forventet.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret.
Emilie