Undgå graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej... Er der nogen måder ud over kondom hvor man kan undgå at blive gravid? Alså hvis nu man ikke vil gå til lægen for at få ppiller eller noget og man ikke vil snakke med nogen. Er der ikke noget man kan købe som man undgår at blive gravid? Eller er der noget man kan gøre bagefter en har gjort det der ved en hvis han ikke vil bruge kondom? Hvis man nu alligvel bliver gravid er der så noget man kan gøre selv så det går over igen. Kan man stikke en strikkepind ind eller noget? Hilsen Dinah

Svar:
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Kære Dinah,
Først og fremmest vil jeg sige at det er dejligt at høre at du tænker på at passe på dig selv og din krop.
Der er mange forskellige måder man kan undgå at blive gravid på. Jeg kan høre du kender nogle af dem som f.eks. p-piller og der er også pessar, p-ring, mini-piller og så videre. Men udover kondomet så skal du i kontakt med din læge for at få nogle af de andre former for beskyttelse.
Hvis du allerede har en mistanke om at du er gravid eller hvis du har haft sex uden kondom. Så må du for alt i verden ikke selv begynde at gøre noget. Det er ikke muligt at fjerne graviditeten ved selv at forsøge og du kan gøre stor skade på dig selv. Du kan også risikere at lave skader på dig selv, som gør at du ikke senere kan få børn. Hvis du er gravid er der ingen vej uden om at snakke med nogen om det.
Hvis du er gravid eller hvis du skal bruge beskyttelse mod at blive gravid, så skal du tale med din læge eller en anden voksen. Din læge har sikkert talt med piger i lignende situationer som dig og han ved hvordan du kan få hjælp.
Men mest af alt, Dinah, så håber jeg at du passer godt på dig selv og at du får snakket med en voksen. Hvis ikke din læge eller dine forældre, så måske en lærer din skole eller en pædagog fra klubben.
Håber du kan bruge mit svar.
De venligste hilsner fra Line