Undervægtig? :((
brevkassespørgsmål af
tynde ben! undervægtig?
13 år
Hej!
Jeg er en pige på 13 år, og jeg vejer omtrent 48-49 kg, er det for lidt? Mine ben er meget tynde, og mine venner minder mig om det hele tiden. Jeg vejer mig selv hver dag, fordi jeg er bange for, at jeg er for tynd. Men faktisk kan jeg godt selv se, at jeg er ret tynd i benene og lidt om maven. Er jeg normal nok?
Info om mig:
Vejer 48-49 kg
1.65 høj
13 år
Og er der nogle måder, man kan få større/tykkere ben på? Altså, kan man spise noget mad, der er "sundt" fedt i, som sætter sig på benet?
Forresten, her for tiden spiser jeg uafbrudt, da jeg prøver at tage på. Og det er ved at blive til en vane, for jeg spiser seriøst hver 2. time. Enten spiser jeg en masse slik, ellers spiser jeg frugt, eller rester af aftensmaden, eller boller. Men jeg spiser rigtig meget slik, og jeg er bange for, at jeg kun tager på i maven, i stedet for benene og lårene.
Men hvilke ting kan man spise, som "sætter" sig i lårene?
Bliver jeg "tyk" i lårene, hvis jeg bliver ved med at spise en del mad og slik/usundt? eller kommer det til at sætte sig på min mave?

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål. At kigge sig i spejlet og sammenligne sig med veninder, familie, modeller, idoler og andre er en helt naturlig del af det at blive opmærksom og nysgerrig omkring kroppen. Men det er vigtigt at vide hvad der er sundt og realistisk, og ikke sætte sig umulige eller fejlagtige mål, da det kan ende med alvorlig sygdom.
Når man er ung går man endnu mere op i udviklingen af eens krop. Talje-, hofte-, brystmål, højde, vægt, behåring, stemmeføring osv, er noget af det der ændrer sig meget i forbindelse med puberteten – og ingen er ens! Så det er mere vigtigt at se på sin egen krop, end at sammenligne med andre.
Du har allerede gjort en del af forarbejdet, nemlig skrevet din alder, vægt og højde. Når man skal se om en person er over-, normal- eller undervægtig, så kan man bruge en tabel. Jeg har kigget på dine tal, og kan fortælle at du ligger i den lave ende af normalen. Hvis man tager 100 piger i din alder, og med samme højde som dig, så vil ca 15 af pigerne have samme vægt som dig. Så til dit første spørgsmål, om du er for tynd, der er svaret helt entydigt: nej, det er du ikke.
En god måde at finde ud af om man er for tynd, er at man mærker når kroppen sender signaler om at være for træt og ikke have energi til at følge med de andre på samme alder.
Til dit næste spørgsmål, om der er nogle måder at få større/tykkere lår på, så er der ikke noget som sætter sig kun på lårene. På lårene findes muskler og fedt. Hvis man træner ben (løb, fodbold, cykling osv) så træner man sine benmuskler, der derved bliver større. Når man spiser fed mad vil det fordele sig på kroppens fedt-depoter. De findes hos kvinder især på numsen, lårene, maven og brysterne. Så hvis du spiser usund mad i længere periode, så vil de steder vokse – alle stederne.
Mht at spise hele tiden, så er det en naturlig del af puberteten. Kroppen udsender hormoner (signaler) om at der nu skal ske en ændring, og de ændringer der sker kræver en masse energi. Du har måske lagt mærke til at drengene i din klasse spiser enorme madpakker, og stadig kan være sultne bagefter. Som udgangspunkt er det sundt at spise flere gange i løbet af dagen, så det skal du fortsætte med. Men dit valg af at spise en masse slik er ikke en sund måde at få næring på. Jeg vil anbefale at du kun spiser slik i begrænsede mængder, og i stedet spiser frugt (som du jo iøvrigt gør). Man kan også finde mange spændende alternative til mellemmåltider, hvis man søger lidt på nettet.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh David