underliv/mavesmerter
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. jeg har skrevet herind for omkring 1 år siden om nogle kraftige mavesmerter jeg har. jeg har nu været indlagt på Holbæk sygehus fordi jeg fik det rigtig dårlig, da jeg kom ind på Holbæk sygehus havde de mistanke til blindtarmbetændelse. jeg lå derfor på kirurisk afdeling til observation for blindtarmbetændelse da de også skulle havde undersøgt mine blodprøver, dagen efter blev jeg sendt hjem fordi at de ikke kunne finde noget. jeg havde ikke blindtarmbetændelse, jeg var ikke gravid, jeg havde ikke underlivsbetændelse eller blære betændelse og heller ingen infektion i maven, så kom jeg til min egen læge og fik underlivsundersøgelse, nu mistænker hun vandcyster, har derfor fået taget en speciel blodprøve og kan først få svar den 27/2-2012 syns det er lang tid at vente når jeg har så meget ondt i maven. er blodprøven positiv har jeg vandcyster på æggestokkene, hvis den er negativ hvad kan det så være siden jeg har så ondt i maven? DET SKAL LIGE SIGES AT JEG HAR HAFT SMERTERNE SIDEN 3-4 KLASSE. OG DET ER IKKE MENSTRATION SMERTER OG MIN MENSTRATION SVIGTER TIT. håber du kan hjælpe mig og evt. vide hvad det er? kan det være kraft? men så burde jeg ikke ha så mange smerter? det skal lige siges, min vægt lige pludselig stig op af rigtig hurtig, da jeg blev konfirmeret vejede jeg omkring 57 og nu vejer jeg altså 92 kg. :( pleas hjælp mig. kan de være vandcyster der gør jeg vejer så meget? hilsen 18 årige..

Svar:
Kære 18 årige.
Hvor er det godt du skriver herind. For jeg kan høre at du er oprigtig ked af og bekymret over at man endnu ikke ved hvad dine mavesmerter skyldes. Så jeg håber jeg kan hjælpe dig med at give dig lidt afklaring.
Det sker af og til at patienter indlægges på sygehuset med mavesmerter og lægerne ikke kan finde årsagen, hvorefter man bliver sendt hjem igen. Det lyder som om det også er det der er sket for dig og kan godt forstå hvis du er lidt frustreret over det, da du stadig har ondt i din mave.
Nu har din egen læge så fået mistanke om at det kan være cyster på dine æggestokke og jeg kan godt følge dig i at det føles som lang tid at vente når man går og er bekymret. Men du må forsøge at huske på at det vigtigste er at du får afklaring på hvad der er årsagen til dine mavesmerter. Jeg kan dog berolige dig med at det bestemt ikke lyder som kræft. Kræft i æggestokkene gør som regel ikke ondt som du også selv er inde på og samtidig er det højst usandsynligt at du allerede i 3.-4.klasse skulle have udviklet kræft i æggestokkene. Så det må du virkelig ikke gå og være bekymret over.
Du spørger til om vandcyster i sig selv kan være skyld i at du har taget på i vægt og til det er svaret nej. Men fra man er 12 år og til man bliver 18 år sker der en enorm udvikling med ens krop, da man går fra at være en lille pige til at blive en moden kvinde.
Det kan være en af grundende til at du har taget på i vægt. Men kommer til at tænke på at du skriver din menustration tit svigter. Der findes en sygdom i æggestokkene (PCO = polycystisk ovarie syndrom….det har desværre ikke noget dansk navn) som kan være med til at man tager på i vægt og at ens menstruation ikke kommer så tit. Den giver dog som regel ikke mavesmerter. Men hvis din læge ikke har undersøgt dig for dette kunne det måske være en mulighed.
Hvis det nu viser sig at det ikke er cyster på æggestokkene der er årsag til dine gener, så skal du ikke give op. Så skal du sørge for at spørge din læge hvad det så kan være så hun fortsætter sin udredning af dig og så I i fællesskab kan finde ud af hvad det så kan være, så du kan komme videre i dit liv.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke.
De kærligste hilsner Anne