Underliv

brevkassespørgsmål

Underliv

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej cb! Jeg på det seneste haft ondt omkring min skedeåbning. Når jeg bare går rundt kan jeg ikke rigtig mærke noget. det er mere hvis jeg har prøvet at bruge tampon eller mæreket dernede. Det begyndte sådan rigtig efter en menstruation. Det svier ikke, men gør mere ondt, det er faktisk som om at det er lidt tørt agtigt. Omkring min åbning er hudet nærmest rillet/flået (men det har den altid været) og det er også lidt rødere end normelt. Kan jeg gøre noget eller er eneste udvej lægen? Mvh Me

Svar:

Hej Me.

Jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg kan ikke helt sige dig hvad det kan være. Svamp har det med klø og svie, men dog ikke altid, og der kommer hvidligt grynet udflåd. Bakteriel ubalance giver øget mængde udflåd og lugter lidt af fisk, og kan godt gøre ondt og svie. I begge tilfælde bliver slimhinden rød og irriteret. Hvis du ikke har haft usikker sex med nogen fyre, har du højst sandsynligt ikke fået en kønsygdom, og så er de to første muligheder jeg nævnte det mest sandsynlige.

Nogle gange efter menstruation kan man godt få gener fra skdene hvis man har haft bind på i lang tid så der har været fugtigt omkring skeden. Jeg synes du skal tage til din læge og blive set på. Det er vigtigt du fortæller lægen hvis du har haft sex uden kondom, så lægen kan tage de rigtige prøver, og undersøge dig ordenligt. Både svamp og bakteriel ubalance skal man have medicin for, så der er lige nu og her desværre ikke noget du selv kan gøre for at det forsvinder.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen fra Lea