Underlige knopper, og bryst problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Heej :) tusind tak for denne side, den har virkelig ku hjælpe mig! Når, men til sagen. Jeg har en masse knopper, og en masse så mener jeg mange, der sidder sådan en gruppe fyld med knopper på hver indre skamlæbe, nogle er små og andre er store.. Det eneste jeg tror det kan være, er talgknopper, da jeg faktisk stadig er jomfru, så jeg ved ikke hvad det ellers kan være. Problemet er at jeg har en kæreste på 25 (vi har ikk haft sex endnu) og jeg føler mig klar, og jeg vil rigtig gerne. men de der knopper, man lægger meget mærke til dem, og de fylder rigtig meget. Så jeg er lidt bange for hvad han skal tænke.. kan jeg gøre noget ved dem? er virkelig ikk meget for at gå til læge. også fordi jeg er så ung. kan jeg ikk købe et eller andet middel som bare kan gøre dem mindre? jeg har prøvet at vaske dem af, og skrabe dem af (med en skraber) hvilket faktisk bare gøre dem værre. Mit andet problem er, her de seneste 14 dage, har min ene part vokset helt vildt. og er faktisk blevet ret pænt, og fast, problemet er den anden ikk er vokset med den . så den hænger bare sådan lidt kikset. hvad kan jeg gøre ved den? kh. M

Svar:
Hej M!
Vi er alle glade for at du kan bruge siden, og jeg syntes det er rigtig godt at du skriver herind for at finde ud af hvordan du kommer af med de knopper.
Du har lige den alder hvor det hele begynder at udvikle sig, også brysterne. Det er ikke altid at de vokser lige hurtigt, men ofte indhenter de hinanden til sidst :-) Så der er ikke så meget som du selv kan gøre ved det, andet end at vente.
Det er sådan at kønssygdomme godt kan smitte på andre måder end ved at have sex med en fyr. Hvis du f.eks. har delt håndklæde med en anden person som har sygdommen, så kan du selv blive smittet af den. Jeg syntes du skal tage til læge og få undersøgt hvad det er for nogle knopper du har, så han kan hjælpe dig med at finde den behandling du har brug for. Lægen har set på sådan nogle problemer rigtig mange gange, og kan sikkert også hjælpe dig.
Ud fra det du skriver så lyder det som om du har kønsvorter, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed, det kan kun en læge der har kigget på dig. De kan ofte behandles med en creme man smører på, men enkelte gange skal de også brændes væk. Men du må hellere holde med at skære dem væk selv, når de kun bliver værre af det.
Hvis du alligevel har sex med din kæreste, på trods af at du har knopperne, så husk endelig kondomet, da det beskytter mod sexsygdomme. Men jeg syntes helt bestemt at du skal tage til lægen og få dem undersøgt først. Det kan være du kunne tage en snak med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig med at bestille en tid hos lægen.
Venlig Hilsen
Iben