Ulykke i sommerhus
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej.
Jeg er en pige på 12 år der har været ude for en ulykke. Her i påskeferien var jeg i sommerhus med min familie, min "papkusine" (kalder vi hinanden) og min ene fætter var der også. Vi spillede fodbold ude i gangen mellem værelserne, både mig og min papkusine gik efter bolden, det resulterede i at jeg sparkede min lilletå og tåen ved siden af ind i væggen. Jeg har ikke ondt i min lilletå mere, men den anden gør stadig meget ondt, dtil er et par dage siden nu og mine forældre siger at det bare er slaget der stadig før ondt.
Jeg spekulere på om der er noget alvorligt galt? Og hvordan får jeg mine forældre til at indse det, hvis der er noget galt?
P.S min tå er hævet og rød

Svar:
Hej med dig
Du har haft smerter, og hævet, rød, øm 4. tå og lilletå efter et spark mod væggen og spekulerer på, om det kan være noget alvorligt.
Jeg kan starte med at berolige dig med, at det ikke lyder alvorligt. Jeg går ud fra, at det er i selve tåen og ikke længere inde på foden, at du har haft ondt. Når man får slag mod tåen, kommer der oftest en forstuvning og det kan gøre meget ondt og være hævet i en længere periode. Sjældenere kan tåen være brækket. Hvis en lilletå  eller 4. tå er brækket, skal der ikke gipses eller opereres. Tåen skal have bare have ro til at hele. Så behandlingen, om tåen er brækket eller ej, er den samme:
Det lindrer at have stivt fodtøj (fx træsko) på eller støtte direkte på tåen, når man går. Man kan evt. tape tåen med sportstape fra foden og ned omkring og rundt om tåen uden at stramme tapen. Mere kan man ikke gøre, andet end at vente på, at det ikke længere gør ondt i tåen.
Nu har du skrevet for lidt over en uge siden, så jeg håber, at smerterne og hævelsen allerede er aftaget.
Hvis du har ondt længere nede i foden og altså ikke i selve tåen - eller har problemer med at støtte på foden, så synes jeg, at det er noget, som en læge bør undersøge.
Mvh. Jens