uforklarelige smerter
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej med jer :)
håber lidt, at i måske kan hjælpe mig!
Er begyndt at få vejrtræksningsproblemer, mavekramper, kvalme, og slem hovedpine! men får det mest, når jeg bliver ked af det... og hver aften, når jeg skal til at sove... :( for på de tidspunker løber mine tanker rundt i hovedet på mig, og er ked af det! så sover f.eks ikke om natten mere... :(
Kan det skyldes stress, eller hvad skyldes det psykiske?
har ikke rigtig mulighed for at tage til læge... :( for vil ikke have min mor ved det pga nogle ting, og er på efterskole til dagligt!

Svar:
Hej,
De symptomer du beskriver kan skyldes flere sygdomme, men ses også ofte som tegn på stress og psykiske belastninger.
Det lyder som om, der er noget, der går dig på og gør dig ked af det - særligt ved sengetid når du har mere tid til at fokusere på det.
Det kan være hårdt at gå rundt med et problem for sig selv. Det hjælper ofte at få talt med andre om, hvad man oplever - både tanker og fysiske symptomer.
Det kunne være en god ide at tale med din mor. Jeg tror gerne hun vil høre om, hvad der går dig på og hjælpe dig med at finde en løsning.
Hvis du ikke har mulighed for at tale med din mor, kan du i stedet tale med en af lærerne på din efterskole. Jeg er sikker på, at de gerne vil lytte til det der går dig på.
Jeg vil også anbefale, at du bestiller en tid hos din praktiserende læge, så du kan få undersøgt dine symptomer nærmere og være sikker på, at de ikke skyldes sygdom.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig videre.
/Emilie