Udvikling
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er 14 år gammel, og jeg er rimeligt bekymret. Jeg er 156 høj og vejer ca 45 kg. Jeg er meget aktiv og atletisk bygget. Altså, jeg er ikke tyk, men jeg er heller ikke tynD (jeg er dyrker atletik og løber)
jeg bruger omkring 70A i bh størrelse.
Jeg har ikke fårt min mens endnu
jeg har stort set hverken hofter eller talje så jeg ser jo ikke bestemt gammel ud.
Jeg går i 9. Og skal i gymnasie næste år, og jeg er bekymret for om keg kommer til at passe ind angående størrelse osv
vokser jeg mere? For jeg større bryster?

Svar:
Hej med dig
Du er 14 år, 156 cm høj, tynd (bmi 18,5), fysisk aktiv og har ikke fået din menstruation. Du er bekymret for, om du vokser mere i højde og om du vil udvikle større bryster med tiden?
Det er 2 rigtig gode spørgsmål, som egentlig er ret svære for mig at svare på her på brevkassen.
Jeg har en del spørgsmål, jeg kunne tænke at spørge dig om, som jeg synes du skal tænke over. Derefter vil jeg bede dig bestille tid til en samtale+undersøgelse ved din læge.
Er du kommet i puberteten? Har du haft symptomer på pubertet (er brysterne vokset? er du vokset i højden over de seneste år? Er du fået ændret behåring i skridt, armhuler mm? Ændret udflåd fra skeden?)
Kunne du være gravid?
Hvor meget træner du egentlig, fx om ugen?
Hvordan er din kost? Spiser du varieret? Og nok?
Hvor høje er dine forældre og evt. ældre søskende blevet? Havde din mor/søskende også sen pubertet og hvornår fik hun/de sin menstruation?
Det du oplever skyldes mest sandsynligt forsinket pubertet. Men der er nogle andre tilstande, som din læge bør og kan hjælpe dig med at udelukke. Jeg anbefaler dig læge, da jeg ikke er i stand til at vurdere det over brevkassen. Du bør blive undersøgt, da du ikke har haft menstruation og det lyder som om, din pubertet ikke er kommet endnu.
Tag fx din mor eller far med til læge. Lægen vil stille nogle af ovennævnte spørgsmål og undersøge dig. Jeg ved, at det for nogen på din alder kan være svært at blive undersøgt, hvis man er genert eller flov over bestemte ting ved sin krop. Du skal vide at din læge er professionel, undersøger mange forskellige mennesker hver eneste dag og kun undersøger, det som du vil være med til.
Jeg håber, du har fået svar, så du kan få det her undersøgt videre hos din læge.
Mvh. Jens