Udvikling
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
kære cyberhus. Jeg har lige et par spørgsmål som jeg virklig håber i kan hjælpe mig med!
Jeg er lige blevet 15, 1.75 høj og ved ikke hvad jeg vejer men er meget slank og spinkel i det af bygning, så vil gætte på mellem 54 - 56 kg. Jeg skriver fordi jeg står og skal på en meget krævende efterskole efter sommerferien næste år, det er en elite sportsskole, så der er selvfølgelig rigtig meget sport. Jeg er ret udviklet i højden, skostr (41) har fået mens.. hvilket for mig til at bekymre mig rigtig meget. Mine bryster er nemlig rigtig underudviklet. ved godt at de vokser hen til 20 - års alderen, men jeg bruger 70a og det har jeg gjort siden mine bryster begyndte at vokse da jeg var 11. de har altså ikke vokset i næsten 3 år! er ved at blive virklig bange for de aldrig bliver større, og det er mega pinligt at have så små bryster, for man ligner jo en 8 årig. Min mor og mormor har ret store bryster: str D og F. så jeg syntes det er så mærkligt! skal jeg gå til lægen? kan slet ikke mærke eller se de vokser mere.
Jeg har egentlig været ret tålmodig, men jeg hørte at folk der dyrker meget sport mens de er under udvikling, stopper deres egen udvikling pga så meget sport. det gjorde mig bare endnu mere bange, da jeg allerede har stoppet med at gå til sport fordi jeg gerne ville tage på. og jeg har også taget 2 kg på men bare ikke på brysterne, kun maven. Nu står det faktisk og gælder om jeg skal på den efterskole eller ej, for jeg er så fusteret over det her, at jeg måske er villig til at droppe ud så jeg ikke stopper udviklingen ved ekstrem sport :(.
jeg er ikke super forfængelig, men jeg er meget ked af min næse, og overvejer at få den plastik opereret. ved godt det er en kæmpe beslutning, og vil derfor også gøre mange flere overvejelser om det, men jeg ville gerne høre hvad jeres synspunkt på plastikoperation er?
og nu til det mest pinlige spørgsmål af dem alle.. Mit underliv lugter ret kraftigt. især før mens og under mens. ved ikke helt hvad det lugter af, men jeg kan lugte det, selv når jeg bare står op. det er ikke en vildt ubehagelig lugt, men det er bestemt heller ikke en behagelig. hvad gør man ved det? tror det er det der udflåd der lugter men er ikke sikker.. (hvilke jeg også producere en hel del af)??

Svar:
Normal.dotm
0
1
438
2497
KI
20
4
3066
12.0
0
false
21
18 pkt
0
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Kære du
Mange tak for dit brev. Det er godt, du deler dine bekymringer, for det lyder som om, de fylder rigtig meget for dig.
Det er korrekt, at man kan stoppe sin udvikling ved at dyrke rigtig meget sport. Men så skal man dyrke rigtig, rigtig meget sport! Et af tegnene på at man gør det kan være, at man ikke har menstruation, og det skriver du jo, at du har. Mens man er ung er menstruationen ofte uregelmæssig, og det er helt normalt. Det er først, hvis den helt holder op med at komme, at man skal være opmærksom.
En anden ting, der taler imod, at du har dyrket så meget sport, at det påvirker din udvikling er, at du er så høj. Hvis din krop var påvirket af for meget træning, ville den ikke bruge energi på at vokse, og du er jo en høj pige, så jeg er slet ikke bekymret for, at du har overbelastet din krop med motion.
For mig lyder det som om, du fra naturens hånd er en slank pige og derfor har mindre bryster, end du gerne ville have. Du har helt ret i, at bryster kan blive ved at vokse helt op i 20’erne. Ofte er det sådan, at kvinder bliver lidt mere runde efter teenageårene. Det gælder også for brysterne, så det er meget muligt, at du en dag vokser ud af din A-skål. Lige nu er dine bryster dog, som de er, og det er vigtigt, at du har det godt med din krop. Derfor vil jeg råde dig til at tænke på de gode ting ved at have en A-skål. Fx er det meget lettere at dyrke sport. Mindre bryster hænger ikke, som større bryster nogen gange gør, og man får ikke ondt i ryggen. Det er ofte også lettere at købe pæne og billigere bh’er.
Jeg ved, at mange har et af de fedeste år af deres liv på efterskolen. Jeg håber, at dette svar beroliger dig så meget, at du igen får lyst til at dyrke sport, så det ikke er det, der afholder dig fra at komme på efterskole.
Med hensyn til din næse: Alle mennesker har et eller andet, de ikke er tilfredse med ved deres krop. Også supermodellerne! Plastikoperationer er selvfølgelig en mulighed, men de er ikke ufarlige, og man er heller ikke sikker på at blive tilfreds med resultatet.
I din alder er det helt normalt at være ekstra opmærksom på sin krop, og mange er også ekstra selvkritiske. Ofte bliver man med alderen mere tilfreds med sin krop, og så er der stor risiko for at fortryde en operation. Derfor vil jeg i stedet råde dig til at fokusere på de ting ved dit ansigt eller din krop, som du godt kan lide. Det kan være dit smil, dine tænder, dine negle, dit hår, din bagdel, eller hvad du ellers kan lide.
Jeg kan virkelig godt forstå, du synes, det er pinligt at lugte fra underlivet. Heldigvis lyder det som en hel normal ubalance i bakteriefloraen i skeden, som der nemt kan gøres noget ved. Det er heller ikke farligt. Hos din egen læge kan du få en pille, som kan hjælpe, så jeg synes, du skal få en tid hos ham/hende. Tag evt. din mor eller en veninde med, hvis du synes, det er svært at komme afsted.
Masser af gode ønsker herfra
Maria