Udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg ved ikke lige om jeg har fået placeret det her rigtigt. Når jeg har været på toilet kommer der en tyk hvid masse på papiret når jeg tørrer mig, det ligger også i mine underbukser, og det lugter, er jeg syg. Det skal lige siges at jeg aldrig har haft sex

Svar:
Kære du.
Det er godt du spørger - det er ikke rart at gå og være bekymret for sygdom.
Jeg tror bestemt ikke du er syg - jeg tror tværtimod at du er fuldstændig normal. Det hvide i dine underbukser er højst sandsynligt udflåd. Alle kvinder har altid lidt udflåd og dette er helt normalt. Det varierer meget i løbet af menstruations-perioden. Jeg ved ikke, om du har fået din menstruation endnu, men udflåd kan man have et par år inden første menstruation - så din krop er i hvert fald ved at indstille sig på at ændre sig til en kvinde.
Udflåddet kan have mange forskellige farver; gennemsigtigt, hvidt og gulligt. Nogle gange også lyst brunt hvis det er lige op til menstruationen og derfor blandet med lidt blod.
Udflåddet indeholder noget man kalder mikroorganismer som sørger for, at der er balance i skedens naturlige bakterieflora. Hvis der af én eller anden grund kommer ubalance, kan man opleve, at det begynder at lugte. Det kan være en fiskeagtig lugt som ikke er særlig behagelig.
Der kan være mange grunde til den dårlige lugt og nogle af dem er kønssygdomme, men det behøver vi heldigvis ikke bekymre os om her :-)
Hvis det samtidig også klør, kan det være et tegn på svamp i skeden. Udflåddet kan blive tykkere og grynet. Behandling mod det, kan man få på apoteket i håndkøb.
Man kan gøre meget selv for at undgå lugten: undgå at vaske dig i skridtet med sæbe og hvis du alligevel synes du bør, så vask dig med en intimsæbe med den rigtige pH-værdi.
Undgå syntetiske trusser og for stramme bukser - på den måde kan huden ikke ånde og der bliver "indelukket" i underlivet. Bind og tamponer skal ikke sidde for længe ad gangen - det er også guf for bakterierne.
Hvis man spiser mange søde sager, har man også lettere ved at få svamp i underlivet. Man kan få nogle stikpiller på apoteket med indhold af mælkesyrebakterier, som også kan hjælpe med at genvinde balancen.
Jeg håber du kan bruge mit svar :-)
Mange venlige hilsner Mette