Udflåd.

brevkassespørgsmål

Udflåd.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hejsa. Jeg er en pige på 17 år.. Jeg har rigtig meget udflåd for tiden. så meget at det ligger i trusserne og de er våde.. Jeg kan ikke huske hvornår jeg skal have min mens, men jeg tror at det skulle være i den her uge.. Er det derfor jeg har så meget udflåd? Er rigtig bekymret for, om det er et tegn på graviditet? Jeg har godt nok ikke haft sex på DEN måde.. og det ved jeg! Håber i kan hjælpe.. KH den "utrygge"

Svar:

Kære "Utrygge".

Det er godt du skriver herind så du kan få svar, og godt du er opmærksom på din krop.

Udflåd er helt normalt og alle kvinder har det fra de kommer i puberteten til de går i overgangsalderen. Udflåddets udseende og mængde styres af de kvindelige kønshormoner, og vil derfor veksle gennem menstruationscyklus. Det er normalt at der er skiftende mængde i perioder.

Øget mængde udflåd er ikke direkte tegn på at du er gravid, men mange gravide oplever ændringer i deres udflåd i takt med at deres hormoner ændre sig gennem graviditeten. Du skriver at du ikke har haft sex på "DEN" måde, hvorfor det er meget meget usandsynligt at du skulle være gravid. Så længe du er beskyttet med p-piller, kondom elller lign. er risikoen for at blive gravid meget lille.

For at få ro på, synes jeg du skal se om ikke din menstruation kommer, og hvis du er meget i tvivl tage en graviditetstest hvis den ikke gør, så er du i hvert fald helt sikker på du ikke er gravid, og kan tage den med ro igen.

Udflåddet kan også ændre sig af andre årsager, feks. svamp eller bakteriel ubalance. Ved svamp bliver udflåddet gerne hvidligt og grynet og i større mængder, og det kan klø omkring skeden, mens ved bakteriel ubalance kan det lugte lidt anderledes dernede fra, der kan også være mere udflåd, og somme tider bliver det let grønligt. Begge dele er noget der skal behandles med medicin, og du skal derfor gå til din læge hvis du tror du har en af delene. Det er meget normalt at få svamp eller bakteriel ubalance i skeden, stort set alle kvinder får det på et eller andet tidspunkt, så det er ikke noget du skal være ked af, eller pinlig over. Din læge har også set det masser af gange, men det går desværre ikke over af sig selv, så din læge skal undersøge dig.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Lea