Udflåd

brevkassespørgsmål

Udflåd

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg har det sidste stykke tid haft ildelugtende udflåd, og lidt svie og kløe ved skeden, jeg tænker at det måske kan skyldes skedesvamp? Kan man få noget håndkøbsmedicin mod det?

Svar:

Hej Med Dig!

Du har helt ret. Ændret udflåd, kløe og svien fra skeden kan være skedesvamp. Der er ikke noget farligt ved at have skedesvamp, men det kan være rigtig ubehageligt!

Det er en god ting at være opmærksom på at de samme symptomer kan være andre ting end skedesvamp. Det kan være det, der hedder Vaginose, der er en slags ubalance i skeden. Det kan ofte give en fiskeagtig lugt fra skeden.

Hvis du er seksuelt aktiv kan symptomerne også være pga en underlivsbetændelse.

Det hele kan nemt behandles, men det kan være en god iden at gå til lægen og få tjekket om det er den ene eller anden slags tilstand, der giver symptomerne.

Underlivsbetændelse og Vaginose kan behandles med antibiotika - en slags penicillin. Skedesvamp kan enten behandles med håndkøbsmedicin, hvor man skal smørre med noget creme og føre kapsler med svampemiddel op i skeden eller det kan behandles med 1-2 tabletter svampemiddel som man skal spise. Tabletterne skal ligesom penicilinen også udskrives af lægen.

Håber du fik de svar du ledte efter.

Hilsner fra Anita