udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg oplever at min udflåd er meget forskellig, det er ofte hvidt og lidt tykt og nogle gange er det helt gennemsigtigt lidt som vand, men så I løbet af dagen bliver det grynet og en smule gulligt - det et meget forskellig hvor gullugt det bliver, og det lugter også ret vildsomt og dårligt nogen gange.  jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt, jeg har ikke været til lægen. kan det have noget at gøre med at jeg vasker mig I skeden med en sæbe? Hvilket jeg ikke altid har gjort

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dine spørgsmål. Mange kvinder undrer sig over deres udflåd, og med god grund. Det kan nemlig skifte udseende, konsistens, mængde og lugt mange gange. Det normale udflåd er i perioder hvid-gulligt og tykt og i andre perioder mere tyndt og gennemsigtigt som vand. Det afhænger af, hvor man er i sin menstruationscyklus. Hvis det begynder at blive grynet kan det være fordi, man har fået svamp. Det er ikke usædvanligt for kvinder at få svamp i underlivet, og hvis du har kløe og rødme i forbindelse med grynet udflåd, lyder det meget som svamp. Det kan man få undersøgt hos lægen og få en behandling for.
Hvis udflåddet bliver mere tykt og ensartet hvidt og lugter af fisk, kan det være tegn på at der er en bakteriel ubalance i skeden. Der skal nemlig være flest mælkesyrebakterie i skeden, men hvis der kommer en ubalance er der nogle andre bakterier, der tager over, og så kan man få skedekatar. Det er ikke farligt, og det smitter ikke en sexpartner, men det kan selvfølgelig være ubehageligt pga. lugt og mængde af udflåd. Det kan man også få undersøgt og blive behandlet for hos lægen.
Jeg synes, du skal nøjes med at vaske dig i skeden med vand. Hvis du virkelig gerne vil bruge sæbe, skal du bruge noget, der passer til det miljø, der er i skeden. Altså ikke normal sæbe, men intimsæbe. Men vand bør være nok. Det forstyrrer balancen i skeden mindst muligt.
Jeg håber, du kan bruge mine svar!
Mange hilsner Christine