udeblivende menstruation - kun pletblødning under onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er en pige på 16. min menstruation er udeblivende igennem halvanden måned, og jeg har kun pletblødning under onani, eller når får finger. - hvad skal jeg gøre ? det er som sagt halvanden måned jeg er gået over tid, og i mellemtiden er min ekskæreste gennem ti måneder gået fra hinaden. Min læge siger jeg er negativ og det samme gør de utallige graviditets teste jeg har taget. Min tvivl falder nok mest på tiden om jeg skal vente længere og se om jeg så er positiv ? Jeg føler mig ikke tryk ved at gå til læge da min oprindelige læge er sygemeldt og der hele tiden er en ny afløser, så jeg føler ikke rigtig at det er nok at få en bekræftning derfra. hvad skal jeg gøre ? - det fustrere mig enormt meget lige nu op til jul, specielt fordi jeg er ved at flytte hjemmefra. (skyldes problemer i hjemmet, så jeg skal bo i noget hybel) hilsen den bekymrede :/ ps. jeg tør ikke snakke med min ekskæreste om det fordi han er det rene hashvrag.

Svar:
Kære dejlige bekymrede pige
Det lyder som om du bærer rundt på rigtig meget alene, måske føler du næsten, at hele verden er imod dig - det kan jeg ihvertfald godt forstå, hvis du gør. Hvor er det flot at du fik mod på skrive til os!
Du er ikke alene og du skal bare vide at du nok vil komme igennem al det bøvl og herinde er der rigtig mange der vil kunne hjælpe dig på vej. Så igen super flot du har kontaktet os. Jeg kan rigtig godt forstå at din største frygt er at du måske var blevet gravid. Jeg synes også det er rigtig godt at du reagerer og fik taget graviditets test både på engen hånd og hos lægen. Og jeg kan lige så godt berolige dig med det samme: hvis din graviditets test  stadig er negativ 1.5 mdr. efter den udeblevne menstruations første dag og hvis du i mellemtiden ikke har haft ubeskyttet samleje er du IKKE gravid. De fleste graviditets test man kan købe i dag er meget følsomme og kan påvise graviditet allerede ganske få dage efter den udeblevne første menstruationsdag eller ca. 2.5 uger efter en mulig befrugtning (sidste ubeskyttet samleje).
Nå jeg læser din historie tænker jeg også på at din menstruation snarere er væk pga den psykiske belastning og stress du oplever i forbindelse med flytningen og problemer med kæresten. Det er en meget belastende situation og kroppen reagerer straks på de ydre påvirkninger. Mange kvinder oplever uregelmæssige menstruationer i forbindelse med stress, men så snart problemerne er overstået får man normal cyklus igen.
Mht de pletblødninger du får kan der være mange forskellige årsager til. I langt de fleste tilfælde er pletblødningerne ikke tegn på noget specielt, derfor bør du ikke bekymre dig! Den hyppigste årsag til en pletblødning er tegn på en infektion (klamydia eller herpes). Hvis pletblødningerne opstår i forbindelse med eller kort efter enten sex eller onani kan dette skyldes et sår på livmoderhalsen, som skal undersøges hos lægen. Nå du nu kun er 16 år tror jeg ikke på at dette skyldes et sår på livmoderhalsen. Hvis du bliver ved med at få pletblødningerne og evt. få udflåd, kløe eller andre gener, skal du blive undersøgt hos lægen. En sidste ting som jeg rigtig gerne vil snakke med dig om er, at der i dag findes en vaccine, der kan beskytte dig mod livmoderhalskræft. Det er bedst at man blive vaccineret inden seksuel debut, men rigtig mange unge seksuelt aktive piger og kvinder har også gavn af at blive vaccineret. Hvis du ikke er vaccineret i forvejen vil jeg anbefale dig at du gør det. Vaccinen vil beskytte dig mod to virusser der overføres ved samleje og forårsager livmoderhalskræft hos kvinder. Du behøver ikke tage stilling til det nu, men bare på et tidspunkt, når du synes du har overskud til det. Vi er her for dig så du kan bare spørge en anden gang.
Jeg håber på at jeg på en eller anden måde fik afklaret dine bekymringer. Håber også på at det hele falder til ro meget snart og at du får tid til at nyde Julen. Skriv, hvis du er i tvivl eller har flere spørgsmål.
Mange varme julehilsner, Maria