Udeblevet menstruation penicillin?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejjj..
Jeg har liget et spørgsmål..
Jeg er ikke på P-piller eller nogen anden form for prævention.
Skulle ha haft min menstruation her i slutningne af januar, men har ikke fået, det plejer være remlæssigt.
I går (d. 1 feb) er jeg kommet på pencillin grundet jeg har gået med halsbetændelse længe nu, men jeg er siden igår aftes oplevet at jeg har
blødt meget meget meget lidt når jeg har være tpå toillet, men det er så stoppet igen og så der gået flere timer inden der har været noget, hvis der overhoved er kommet mere..
Jeg tænker, kan penicillin ha påvirket min menstruation og være skyld i den ikke er kommet eller?
-Hilsen en bekymret og forvirret pige...

Svar:
Hej!
Menstruation kan nemt blive påvirket og udeblive, uden at det er noget man skal bekymre sig om.
Man ved ikke så meget om ændret menstruation ved penicillinbehandling, men der er kvinder der har oplevet, at deres menstruation er blevet ændret ved brug af antibiotika (Penicillin er et slags antibiotikum). Man ved at Penicillin slår bakterier ihjæl, men medicinen kan ikke skelne mellem gode og dårlige bakterier, og kan på den måde påvirke det naturlige bakteriemiljø i kroppen. Nogle mener at en del af de gode bakterier i tarmen der bliver slået ihjæl af behandlingen, normalt er med til at balancere mængden kønshormon kroppen. Andre mener, at antibiotika i sig selv kan minde meget om vores kønshormoner og på den måde snyde kroppens hormonbalance. Det er også muligt at kroppen nedbryder medicinen og kønshormon på densamme måde, hvorfor hormonmængden kan ændres.
Mit råd et at du tager det roligt og ser det an. Hvis ikke din menstruation kommer tilbage som du normalt kender den inden for de næste par måneder, så synes jeg alligevel du skal kontakte din læge, så I kan snakke om hvad årsagen kan være. Hvis du er seksuelt aktiv, skal du selvfølgelig vide at det er en fornuftigt, at, uden at vente, undersøge om du er gravid. Det er en god idé at gå til lægen frem for at lave en hjemmetest. Lægen kan nemlig hjælpe så at du ikke bliver usikker på resultatet, samtidig som lægen og dig kan snakke om hvad årsagen ellers kan være til din ændrede menstruation. Jeg synes ikke du skal være bekymret! Menstruation styres af et følsomt og indviklet system, og ændringer er oftest helt normalt og forbigående.
Håber ovenstående kan hjælpe!
Mvh. Rebecka