Udebleven menstruation, P-piller, Fortrydelsespille - Er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Maja
16 år
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 16 år, jeg har en rigtig sød kæreste og vi har været sammen i 4 år. Jeg har ikke følt mig klar til sex før nu her, for cirka en måned siden, og det har han selvfølgelig respekteret. Vi har dog et meget åbent forhold og jeg kom til ham med mine tanker om at jeg følte mig klar til sex og at jeg havde overvejet p-piller på grund af meget stærke menstruationssmerter også, som jeg over længere tid har haft tænkt på, også før jeg var klar til sex, men nu ville det ligesom være en god ide da det ville hjælpe på 2 ting. Jeg får en tid ved lægen og får så fat i nogle p-piller, læser hele indlæggelsesedlen og ser der stå man skal starte første menstruationsdag, for så vil ppillerne virke fra dag 1. der så også at man godt kan starte på en hvilken som helst anden dag, så går der bare 14 dage før pillerne virker. Det er lige 1 uge før jul og før min menstruation kommer, så jeg tænker at hvis jeg starter på ppillerne nu, så slipper jeg for smerter osv. til juleaften. Jeg starter så op og det hele går rigtig fint, jeg får ikke min menstruation og har en god jul. Men jeg skal så være sammen med min kæreste få dage efter jul, og tænker selvfølgelig ikke mere over prævention fordi jeg tager p-piller. Vi har så sex for første gang og det hele går fint, dog når han ikke at trække sig helt ud da han kommer. For ingen af os tænkte over konsekvenserne af jeg ikke var begyndt på mine p-piller på den "rigtige dag". Det så først dagen efter da jeg tager min ppille at jeg kommer til at tænke på at der ikke er gået 14 dage. Vi tager så sammen på apoteket og får købt en fortrydelsespille dagen efter  og yder mere en pakke med 5 gravidtetsteste. Jeg tager så pille med det samme da vi kommer hjem (cirka 30 timer efter sex) og det hele gik fint, jeg havde ingen bivirkninger ved fortrydselspillen, jeg læste mig til at jeg bare skulle forsætte normalt med mine ppiller så det gjorder jeg. Præcis en uge efter er vi sammen igen, og jeg har læst mig til at en fortrydelsespille nedsætter virkningen af p-piller. Så derfor bruger vi selvfølgelig kondom 2.gang, men kondomet springer og der går lidt tid før vi opdager det er sprunget... Men han er ikke kommet, men jeg har hørt af drenge altid kommer en smule imens man har sex men ikke kan mærke det. Men at det mere bare er en naturlig ting. Igennem hele den periode hvor vi har haft sex har jeg jo taget p-piller. Men nu hvor jeg står og har sluttede min første periode på en måned (21 p-piller) og min menstruation skulle komme, er det som om den er udeblevet. Jeg tog den sidste p-pille >>mandag den.9 januar<< og vi har idag >>lørdag den. 14 januar<< jeg har selvfølgelig tænkt ekstremt meget på det, så meget at jeg er vågnet om natten og bare ikke har kunne sove for tanken om at være gravid kan jeg slet ikke klare. Jeg har selvfølgelig taget 2 gravididtetsteste, den første test tog jeg >>tirsdag den.10 januar<< og den anden  >>fredag den.13 januar<< de har begge vidst negativ, men jeg har jo stadig ikke fået min menstrauation. Jeg er ved at være syg af bekymringer, selvfølgelig snakker jeg med min kæreste om det, men han er jo ligeså bekymret som mig, for hvad skal der ske? Og hvad skal vi gøre? Og er jeg mon gravid, for det ville være alt alt for tideligt. Og kan jeg på nogle som helst måder få det her løst og fundet ud af om jeg er gravid, uden at skulle indblande mine forældre.
Min mor ved godt vi har haft sex, hun var den første jeg fik det fortalt til da mine forældre er skilt. Dog ved hun ikke at jeg har taget fortrydeselspillen og startede på ppiller, vi havde snakket om at jeg skulle, men så den uge jeg var ved min far tog jeg selv til lægen og fik dem. Jeg havde dog tænkt mig at fortælle det til hende nu når jeg startede op på min nr2 måned. Men jeg er så forvirret lige nu og ved slet ikke hvad jeg skal gøre, eller stille op. Det hele går mig så meget på, og jeg vil bare gerne ud af alle de tanker jeg går med.
Jeg håber virkelig på at få noget hjælp, for det går mig phsykisk på nu.
Mange hilsner
Maja

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er bekymret for om du kunne være gravid.
Først og fremmest vil jeg sige at når man tager p-piller er det ikke en almindelig menstruation man får, men en menstruationslignende blødning, så man ikke helt regne det som en menstruation, og det er normalt at blødningen kan udeblive. Jeg forstår godt din bekymring, men så vidt jeg kan forstå havde du taget p-piller i lidt over en uge da I havde sex første gang og derudover taget en fortrydelsespille. Så ud fra det vil jeg vurdere at risikoen for at du er gravid er meget lille.
Generelt set går der normalt ca 14 dage efter befrugtning til at man kan regne med at en graviditetstest er positiv. Så hvis I havde sex et par dage efter jul (ca 26. dec.) burde testen være positiv ca. d. 9 jan, selvfølgelig med lidt usikkerhed. Og forstår jo at du havde negative tests både d.10. og 13. jan.
Mht 2. gang I har sex hvor kondomet springer og han ikke er kommet, er der også meget lille risiko. Det er rigtigt at mænd kan have enkelte sædceller der bliver frigivet før man er kommet, men risikoen for graviditet må siges at være lille, specielt når du samtidig har været på p-piller.
Så jeg mener altså at der er meget lille risiko for at du er gravid og du kan ikke gøre så meget andet end at tage p-pillerne som foreskrevet og så kan du jo tage en graviditetstest med jævne mellemrum de næste par uger.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at jeg har beroliget dig lidt.
Med venlig hilsen
Morten