Udebleven menstruation

brevkassespørgsmål

Udebleven menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej. Jeg dyrker elitesport på højt niveau og træner derfor hver dag i mindst 1 time. Jeg elsker det og vil aldrig undvære det. For ca 1 år siden gik min kæreste fra mig og jeg stoppede med p-piller. jeg har aldrig haft meget menstruation men altid en lille smule i ppillepauserne. Nu har jeg intet og har ikke haft det siden jeg stoppede med pillerne. kan det være pga. pillestoppet eller pga. den store mængde træning at jeg ikke længere bløder? Min læge har undersøgt mig og siger jeg ikke skal bekymre mig, for jeg er ikke gravid eller noget, men jeg synes stadig det er mærkeligt og unormalt. jeg vil gerne tilbage på pillerne hvis det kan give mig min mensruation tilbage, men man kan ikke starte igen uden mens, kan man?

jeg håber det er til at fidne rundt i mine spg.

Kh/vh

Svar:

Hej VH

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du træner meget og ikke haft menstruation i et år, hvilket bekymrer dig.

Jeg synes det er nogle meget fornuftige tanker du har gjort dig. Og jeg tror du har ret i, at det sandsynligvis er det pga den store træningsmængde at du ikke har fået dine menstruationer. Man ser ofte at menstruationen udebliver hvis man træner meget, og specielt hvis man tilmed er meget slank og har en lav fedtprocent.

Menstruationen kan også udeblive et stykke tid efter at man stopper med p-piller, men hos de fleste får man den igen indenfor et halvt år, så jeg tror mere på at det er pga. din intensive træning.

Du kunne prøve at skrue lidt ned for træningen eller tage lidt på i vægt (hvis du er meget slank). Så tror jeg at din menstruation kommer igen. Hvis du værdsætter din træning så højt at du ikke ønsker det eller hvis din menstruation fortsat udebliver på trods af dette, synes jeg at du skal tale med din læge igen. Det kunne godt være en god ide at komme tilbage på p-piller, da de hormoner man får i dem er sunde for knoglerne. Der er ingen problem i at starte på p-piller selvom man ikke har menstruation. Jeg synes under alle omstændigheder at du skal tage til lidt kalk og d-vitamin, f.eks. unikalk, som du kan købe på apoteket i håndkøb.

For lige at opsummere her til sidst, så tror jeg at det hele skyldes din træning. Men hvis du fortsat ikke har fået menstruation indenfor et par måneder så synes jeg at du skal snakke med din læge om at komme tilbage på p-piller og evt blive undersøgt lidt mere. Under alle omstændigheder er det en god ide at tage unikalk.

Håber at du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål