Ubeskyttet sex - bange for at være gravid
brevkassespørgsmål af
Louise
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år som mistede sin møddom lidt uheldigt.
Det var nemlig ubeskyttet. Min kæreste, som var ham jeg gjorde det med er næsten 100% sikker på at han ikke kom. Da det var lige ved, stoppede vi nemlig.
Så er mit spørgsmål om det er muligt af jeg bliver gravid alligevel? Har læst om det med ægløsningen, men min menstruation er meget urealmæssig så det hjælper ikke så meget. Er meget i tvivl og jeg er rimelig bange. Håber i kam hjælpe, tak på forhånd:)

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål, det kræver en god portion mod at stå frem og erkende at man har haft ubeskyttet samleje.
Samleje er dejligt, men det er noget man skal være voksen og ansvarlig omkring. Når man har ubeskyttet samleje er der altid en risiko for at kvinden bliver gravid, da der i ”forsæden” hos manden kan findes sædceller.
Der findes mange måder at undgå at blive gravid, og de vigtigste omfatter kondom og p-piller i starten. Hvis man af den ene eller anden grund ønsker anden prævention, kan det være en god ide at snakke med veninder, mor, læse på nettet og i sidste ende tage kontakt til dig egen læge. Din egen læge har som udgangspunkt altid tavshedspligt.
Tidligere forsøgte man at undgå graviditet ved at manden ikke fik udløsning i kvinden, eller ”sikre perioder” – men det er altså en MEGET usikker metode, og kan meget vel føre til graviditet.
Det er flot at du viser modenhed og søger hjælp nu hvor du er i tvivl. Du kan selv købe en graviditetstest på apoteket eller de fleste supermarkeder, du kan også få din egen læge til at lave én, hvilket ofte giver mere tryghed.
Hvis det viser sig at du er gravid, så er det meget vigtigt at du får talt med nogen om det, for det kan ændre livet fuldstændig at blive gravid i en for tidlig alder. Og det er IKKE pinligt at skulle tale med sine forældre og lægen om hvordan man får en abort, det viser derimod ansvar og modenhed.
Jeg vil anbefale dig at du i øvrigt taler med din kæreste om det, da det er jeres fælles ansvar, og ikke kun dit, hvis du bliver gravid pga ubeskyttet samleje.
Rådet herfra lyde: Tal med din kæreste,  tag snarest  en graviditetstest (gerne hos lægen), og evt tal med dine forældre og/eller din egen læge.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Mvh David