Ubeskyttet sex

brevkassespørgsmål

Ubeskyttet sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hejsa :) Håber I kan hjælpe mig med et par spørgsmål :) Jeg vil gerne høre om, der er stor chance for at jeg bliver gravid, hvis jeg har ubeskyttet sex ca. 7 dage før forventet menstruation? Min cyklus er således at jeg eks. i sidste måned havde menstruation d. 23 og derfor vil den komme d.22. denne måned - altså den kommer præcis 1 dage tidligere end den forrige menstruation. Hvornår er der så stor chance for at jeg bliver gravid? Altså har ægløsning :) Tak på forhånd!

Svar:

Hej med dig:)

Ægløsningen sker midt i cyklus (populært sagt ca. 14. dage før næste menstruation), og det er omkring dette tidspunkt chancen for at blive gravid er størst.

Ubeskyttet sex 7 dage før forventet menstruation er altså ikke der, hvor der er størst chance for at blive gravid, men der er beskrevet undfangelser på alle dage af cyklus. Dette skyldes, at man ikke kan være sikker på præcist hvornår ægløsningen sker, at der kan løsnes mere end et æg og at ægget kan overleve i æglederen i op til 48 timer og kan befrugtes i denne periode. Sæd kan desuden overleve i æglederen op til 6 dage dage efter ubeskyttet sex.

Håber det svarer på spørgsmålet.

Vh
Jakob