For tynd "væg" imellem skede og anus..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hey! Jeg har det her skønne forhold med min dejlige kæreste, vi er virkelig åbne med hensyn til sex, og vi prøver og lærer en masse.
Normalt inden vi har sex, fordi han nogengange stikker en finger eller to op i min røv, så går jeg på toilettet og... ja... inden vi har sex. Jeg har her for tiden nogle problemer med maven, og ved virkelig ikke hvorfor, men det er meget hård afføring og nærmest i små klumber(lyder virkelig ulækkert, undskyld.), og syntes jeg drikker nok, spiser varrieret, jeg er lidt stresset og har ret travlt men ikke mere end normalt. Og nogengange går jeg flere dage uden at gå på toilettet.
Jeg havde haft en masse test her de to sidste par uger, fordi lærerne på gym. gerne ville vide hvor vi lå, så jeg havde ikke lige tænkt over toiletbesøg osv, ikke fordi jeg skulle på toilettet eller noget, men jeg havde noget i mig. Min kæreste elsker at se mig selv røre mig dernede og spurgte om jeg ikke ville give ham et lille show. Og jeg begyndte at tage en finger op, men det var ligesom om at mit lort lå for meget ud imod min skede. Eftersom det er så hårdt for tiden var det nærmest umuligt og jeg måtte have mine fingre "udenom". Jeg forklarede min kæreste det og han stak fiingeren op, og han gav mig helt ret og sagde jeg måtte gå på toilettet fordi der bare ikke var plads til ham eller nærmest hans fingre deroppe. Det gør jeg så. Og jeg kan bare slet ikke. Min rigtig søde og forstående kæreste siger så at jeg ku prøve at stikke en finger i skeden og presse lidt den vej, som jeg så gør men der sker ikke så meget. Jeg opdager så at der er ligesom det her stykke hud imellem skeden og anus, hvor alt afføringen ligesom ligger og blokerer for åbningen til skeden, og det er ligesom om jeg presser ned imod det stykke, og ikke hullet. Efter et godt stykke tid med en masse kamp og jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre, stikker jeg en finger op i røven, for jeg begyndte at blive lidt bange. Jeg stikker så en finger i røven og følger ligesom "væggen" ind imod skeden, og det går meget tættere på min skede end jeg troede, og kan egentlig godt forstå hvorfor det er så tydeligt at mærke, for den går virkelig langt "ind" imod skeden og presser nærmest på væggen. Da jeg fik det hele ud og jeg var "tømt", så kunne vi sagtens fortsætte og havde også analsex, nu hvor jeg jo var helt ren. Er bare ret bange for det her ikke er en god ting, og der virkelig er noget alvorligt galt.. Vil ikke ha det præger mit sexliv. Det er også underligt kun at gå på toilettet hver 3-4 dag. Tænker det kan være fordi jeg spiser så lidt, og måske drikker for lidt, og så tager min krop alt nærring.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det godt at høre, at du er i et godt forhold med din kæreste, og at I har et åbent sexliv overfor hinanden. I må endelig fortsætte med at være åbne overfor hinanden.
Du fortæller mig omkring denne episode, hvor du fornæmmer en tynd væg fra din skede ind til endetarm i forbindelse med, at du har en del afføring i endetarmen, som du har svært med at komme af med. Du er bekymret for, om det er alvorligt, og om det vil påvirke jeres sexliv. Du fortæller også, at du kun går på toilet hver 3-4 dag for tiden.
Ud fra det, som du fortæller mig,  lyder det som om, at du har forstoppelse: Dvs. at afføringen kommer for sjældent og er svær at komme af med. Det er en normal tilstand, som mange mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv, fx i forbindelse med stress eller en presset periode i livet og kan let behandles. Det er ikke alvorligt eller farligt, men det skal gerne behandles, da det generer tarmen og (for dit vedkommende sexlivet). Vi er allesammen meget forskellig mht. hvor ofte og hvor meget, vi går på toilettet, men nogen af os har altså tendens til hård mave og forstoppelse.
Den oplevelse, som du har haft, hvor du mærker fast afføring gennem skedevæggen er ikke farlig! Det tyder på, at du har haft afføring stående i endetarmen, som du havde brug for at komme af med. Der er bindevæv og muskler mellem skedens indre og endetarmen. Det er alle bløde væv, og derfor vil man kunne mærke afføringen i endetarmen fra skeden, hvis der står meget fx ved forstoppelse.
Jeg vil foreslå dig at prøve at behandle forstoppelsen med håndkøbsmedicin. (((Hvis du i midlertid har oplevet opkastninger, feber eller kraftige smerter i maven, vil jeg bede dig om først at gå til egen læge og blive undersøgt))) Hvis ikke, kan du snildt forsøge at behandle selv først, og hvis ikke mine forslag hjælper dig, kan du senere hen snakke med din egen læge om yderligere muligheder for behandling og blive undersøgt.
I første omgang vil jeg råde dig til at købe Movicol pulverbreve på apoteket. Prøv i starten 1 brev opløst i et glas vand, 2 gange i døgnet. Movicol øger væskeindholdet i afføringen og særligt i tyktarmen og vil medføre, at afføringen bliver mere lind (blød). Alternativet til movicol er Magnesia tabletter, som også kan købes i håndkøb (ligeledes 2 tabletter dagligt)Man kan, når man starter behandling, opleve mavekneb (fordi tarmenaktiviteten øges) eller løs afføring. Det er meget normalt. Prøv i nogle dage og øg/sænk dosis efter, hvordan det går. Måske har du brug for medicin i en kortere eller længere periode. Du kan senere forsøge at trappe ud af medicinen langsomt. Lyt til din krop. En god rettesnor vil være ca. 1 blød afføring pr. dag, og at det ikke skal være en kamp at trykke/få afføringen ud.
Her er yderligere nogle tips til at undgå/forebygge forstoppelse: Drik rigeligt med væske (mindst 1½ L væske dagligt), dyrk rigelig motion (særligt kredsløbstræning), sveskejuice, rå grøntsager og frugter (fx gulerødder, citrusfrugter osv.), undgå for meget rødt kød og kosttilskuddet HUSK eller syllifloor (kan anvendes som dagligt tilskud i fx yoghurt el. lignende).
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle gode redskaber til at blive kvit med forstoppelsen, og at du og kæresten kan fortsætte jeres sexliv uændret og åbent. Husk at forstoppelsen er meget normal, ufarlig og oftest let kan behandles ved hjælp af de ovennævnte forslag.
Mvh. Jens