Tyk?
brevkassespørgsmål af
Nikki
13 år
Hej. Jeg er en pige på 13 år, jeg er meget usikker på mig selv så spørg nu om dette. Er jeg for tyk? Jeg er 158 cm høj og vejer 46,6 kg. Er det for meget?
Hilsen C

Svar:
Kære C,
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan svare dig meget kort- du er IKKE for tyk!
Faktisk er du, hvis man udregner dit BMI, lidt undervægtig. Det er modigt af dig at stille dette spørgsmål, som jeg tror mange på din alder tænker over. Kropsopfattelse/ideal fylder meget for mange teenagere især, og her er vores sociale medier med billeder af modeller osv. nok med til at skabe en "forkert" opfattelse af hvad der er normalt.
Mit bedste råd til dig, og alle andres om dig, er at lade være med at gå så meget op i vægten. Det er langt vigtigere at leve sundt (spise varieret, dyrke motion, ikke ryge), og måske kan man finde noget selvsikkerhed i at vide, at man passer på sin krop.
Med venlig Hilsen
Mads