Tvangspapirer?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Anden gang jeg var indlagt på psyk (lukket) blev jeg fastholdt tre gange (som vel er magtanvendelse/tvang) Men efter fastholdelserne fik jeg ingen papirer som man eller normalt får efter man er blevet udsat for tvang. En af mine veninder har også været udsat for tvang i psykiatrien men hun har fået disse papirer stortset hver gang (min veninde er over 15 år). Det skal lige siges at vi har været indlagt på samme afdeling hvor vi var udsat for magtanvendelser hvor hun fik papirerne men jeg gjorde ikke. Men det undrer mig lidt at jeg aldrig fik papirerne. Er det fordi jeg er under 15 år, og der derfor der andre regler eller at det måske fordi personalet bare glemte det? (hvilket min veninde og jeg gættede på)
Hvilke regler der der omkring det når man fx. har været udsat for tvang og ingen papirer har fået?

Svar:
Kære 14 årige pige.
Er ked af at høre, at du har været udsat for tvang under din indlæggelse. Håber du har det bedre nu og godt du har en god veninde, at tale med det om.
Jeg er ikke børnepsykiater, men vil forsøge at svare så godt på dit spørgsmål som muligt udfra min viden om psykiatriloven.
For alle mennesker gælder, at de er beskyttet af psykiatriloven. Psykiatriloven er en "lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien". Den handler om de situationer hvor der kan blive behov for at benytte tvang over for mennesker med psykiske sygdomme.
Der er helt klare regler for hvornår man kan blive tvangsindlagt, tvangsbehandlet, tvangstilbageholdt, lagt i bælte eller få en beroligende indsprøjtning/medicin. Man taler om to ting: Fysisk magtanvendelse som er fysisk fastholdelse eller anden fysisk indgriben, f.eks. at flytte patienten til et andet rum imod hans/hendes vilje, og så er der bæltefiksering.På det du skriver, lyder det som om, at det er fysisk magtanvendelse der har været benyttet under din indlæggelse.
Når man som dig er under 15 år, så er man mindreårig. Det betyder at dine forældre, eller dem der har forældremyndigheden, skal give informeret samtykke om fysisk magtanvenelse hvis det anvendes på din adfærd op til magtanvendelsen. Der skal ikke gives informeret samtykke, hvis der opstår en af disse situationer: 1. Patient udsætter sig selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme eller helbred eller 2: øver hærværk af ikke ubetydeligt omfang.Der skal så altid efterfølgende orienteres og indhentes samtykke fra forældre/forældremyndighed. Hvis forældre ikke kan/vil give informeret samtykke fra forældre kan psykiatriloven gøre sig gældende.Når der anvendes tvang, skal der altid udfyldes diverse papirer som dokumenterer alt, hvad der er sket i episoden. Endvidere har en pt. altid en patientrådgiver. Der skal også altid holdes en "eftersamtale", når tvangen er ophørt. Når man er under 15 år gammel, så skal forældre også tilbydes eftersamtale.Disse papirer, er måske dem du taler om? Pt. skal nemlig altid tilbydes en kopi af referatet fra eftersamtalen. Du kan altid tale med lægerne på afdelingen eller din patientrådgiver, hvis du har spørgsmål til dine rettigheder. Håber ikke, at det var alt for svært at forstå og du kan bruge noget af mit svar. Ønsker dig alt det bedste i fremtiden! Mange hilsnerMarie