Trommehinden?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg var til vagtlægen igår, da jeg fik et slag, direkte på øret igår, til floorball. Jeg kunne intet høre på mit venstre øre, og det var somom at det susede inde i øret, og at der kom varm luft inde i øret, uden at det kunne komme ud igen. Min mor ringede til vagtlægen, og de sagde at vi skulle komme ind og få mig tjekket. Jeg kom så ind til vagtlægen, og lægen undersøgte mit øre, hun sagde at der var gået et hul på trommehinden, men hvad betyder det egentligt? skal man opereres eller?

Svar:
Hej du!
Det må da have været ubehageligt at få det slag på øret, og jeg syntes det var rigtig godt at i tog til vagtlægen for at se om der var noget galt. Men jeg kan godt forstå du gerne vil vide hvad der skal ske nu.
Hvis man lyser ind i øret og kigger meget godt efter, så kan man se at der sidder en lille membran inde i øret. En membran er en meget, meget tynd vævsplade, og den som sidder inde i øret kalder man trommehinden.
Trommehinden er med til at overføre lyde omkring os til hjernen. Trommehinden er altså med til at vi kan høre hvad der sker omkring os, og hvis der sker en skade på den, så kan vi have svært ved at høre, det kan give en susen i øret.
Hvis hullet er lille, så vil det lukke af sig selv i løbet af et par uger, men hvis det er et større hul, så skal det opereres. Jeg kan ikke sige hvad der gælder for dig, da jeg ikke har set på dit øre. Men jeg syntes det var en god idé at du tog en snak med din mor om, hvad vagtlægen sagde der skulle ske med dit øre.
Hvis ikke hun ved det, så syntes jeg i skal ringe til din læge, så han/hun kan se på det, og finde ud af hvad der skal gøres.
God bedring med øret :-)
Venlig Hilsen
Iben