Træthed.

brevkassespørgsmål

Træthed.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Dav dav. Jeg er en ung pige på 16 år med lidt af et problem.

Jeg vejer 85 kg og kunne derfor godt tænke mig at tabe nogle få kilo. (Jeg er 1.71 cm. Høj) Men problemet er at jeg ikke kan.

Jeg er simpelthen så træt. Det er ikke hele tiden, men som oftest rammer det 2-4 gange eller mere om dagen. Jeg har nogle dage hvor jeg bare er 'almindeligt træt' men det her går hen og bliver så voldsomt at jeg stopper med alt hvad jeg gør og bliver nødt til at lukke øjnene. Til tider tror jeg faktisk at jeg skal besvime.

Jeg har forståelse for det med motion, og at være teenager og sådan. Men det kan vel ikke være rigtigt at jeg ikke engang kan klare mine skoletimer uden at være ved at miste bevistheden? - Specielt når jeg jo ikke lige er kommet ind i teenageårene.

Min læge har sagt at det er noget psykisk - altså at jeg tænker for meget over tingene. Men jeg er sådan lidt typen der tager tingene som de kommer, og bare er afslappet så derfor mener jeg ikke at det kan være det.

Har I nogle råd, tips eller eventuelt et svar på hvad det er eller hvad jeg bør gøre?

Jeg vil selvfølgelig gå til min læge igen om nødvendigt, men jeg føler at jeg - selvom jeg kun er 16 år, at jeg har været for meget til lægen.

Knus fra S - som vil tage sin daglige middagslur for at fungere resten af dagen.

Svar:

Hej med dig,

Det lyder svært at få dagen til at hænge sammen, når du er så træt, som du beskriver det. Der kan være mange årsager til, at man er meget træt. Det lyder også som om, at du har talt med din læge om det, og det synes jeg er godt. Jeg tænker på, om du har fået taget en blodprøve hos din læge? I en blodprøve kan man nemlig se, om ens stofskifte er skævt eller om blodprocenten er lav. Det kan nemlig godt give træthed. Det er ikke fordi, man skal få taget en blodprøve bare fordi man er "almindelig træt" i hverdagen, men hvis det påvirker din dagligdag så meget, som du beskriver, så tænker jeg, at det kunne være en god idé.

Hvis du er blevet undersøgt hos lægen, og det ikke handler om fx stofskiftet, så er der nogle råd, jeg kan give dig:

Sørg for at få din nattesøvn. Gå i seng i ordentlig tid og sluk mobilen, så du ikke bliver vækket om natten.

Dyrk motion. Det er svært at komme i gang med, hvis man er meget træt hele tiden, men det kvikker op bagefter. Du kan begynde med at gå en tur om eftermiddagen eller om aftenen.

Spis sundt. Hvis man spiser usunde ting, kan man også blive mere træt.

Det sværeste ved det her er nok at sige til sig selv, at "nu går jeg en tur", når man er så træt. Men jeg tror godt, at du vil kunne mærke en forbedring på din træthed, når du kommer i gang.

Jeg håber, du kan bruge mit svar!

Mange hilsner Christine