Træning

brevkassespørgsmål

Træning

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Har haft tennisalbue i løbet af 2-3 månder nu og har holdt pause fra styrketræning, og det gør kun ondt når jeg spænder mine muskler i min biceps/triceps, ville bare høre jeg godt kan begynde at træne styrketræning i den tilstand

Svar:

Hej med dig

Du har haft tennisalbue gennem 2-3 måneder, har holdt pause med styrketræning og overvejer at begynde styrketræning igen.

Tennisalbue kendetegnes ved smerter på ydersiden af albuens knoglefremspring, særligt når man bøjer håndleddet bagover eller bøjer bagover mod modstand. Hvis det er, hvad du har været generet af de sidste 2-3 måneder, tror jeg ikke, at de spændingssmerter i biceps og triceps har noget med din tennisalbue at gøre.

I så fald vil jeg råde dig til at starte stille og roligt op med området. Der er ingen begrænsninger for deandre muskelgruppe (ryg, mave, balle, lår, underben sov. Der kan du bare gå i gang. Vær ellers forsigtig i begyndelsen særligt med øvelser, der involverer albueleddet og særligt underarmens muskler. Her skal du gå stille og roligt frem. Lyt til din krop og mærk efter i døgnet efter træningen, hvordan din krop reagerer der. Det er normalt med de velkendte muskelsmerter 24 timer efter træning, men hvis symptomerne fra albuen kommer igen eller forværres, skal du afvente igen, indtil du føler dig klar.

Hvis du ikke kan nikke genkendende til symptomerne på tennisalbue, så har du nok haft en anden form for overanstrengelse, og så vil jeg opfordre dig til at spørge din egen læge til råds herom.

Jeg håber, du kan bruge mit svar og kommer godt videre med træningen.

Mvh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål