tissetrang hele tiden
brevkassespørgsmål af
Mig
15 år
Hej, jeg har et lille problem. Jeg har idag tisset op til flere gange (jeg kan ikke styre det, ligepludselig skal jeg tisse, og det er NU!), jeg har drukket vand hen ad dagen, men jeg har ikke drukket mere i dag end jeg plejer at gøre på en normal skoledag som i dag. Hvis jeg hjælper på noget, ja, jeg har sex med min kæreste, vi dyrkede sex sidst i forgårs. Har læst et sted at det kan være noget med det at gøre, at der er blevet trykket et sted inden i, imens?  Vi bruger kondom, så jeg er ikke gravid på nogen måde. Jeg havde svamp for ca. 2 uger siden, og jeg blev behandlet ved at jeg skulle tage en pille, og jeg har ikke de samme irritationer, så jeg vil skyde på at min svamp er væk. Håber du kan hjælpe
Hilsen Mig

Svar:
Hej!
Det kan jeg godt forstå er irriterende og frustrerende for dig!
Det jeg mest tænker er at du kan have fået en blærebetændelse. Når man får blærebetændelse kan man få fornemmelsen af at ikke kunne tømme blære ordentligt og at skulle på toilettet hele tiden, uden at der nødvændigvis kommer særlig meget ad gangen. Nogle får svien eller glasskårsfornemmelse når de skal tisse og der kan være lidt blod i urinen, men det er ikke alle og hyppig tissetrang kan være det eneste symptom. Os kvinder har nemmere ved at få blærebetændelse fordi vores urinrør er kortere og vejen op for bakterier er derfor ikke så lang.
Jeg synes du skal lave en aftale med din egen læge om at aflevere en urinprøve og eventuelt blive undersøgt, så hun eller han kan afgøre om du har fået en blærebetændelse eller ej. Skulle du få feber eller voldsom tørst, store vandladninger og svimmelhed eller anden utilpashed skal du ringe til din læge med detsamme. I mellemtiden er det rigtig vigtig at du drikker rigeligt med vand - det kan i sig selv nogle gange være nok til at helbrede en urinvejsinfektion, men det kan også blive nødvændig at tage antibiotika i nogle få dage. Ellers husk altid at tisse af efter sex og at tørre dig forfra og bagud for at minimere mængden af bakterier omkring urinrøret - det vil forebygge en ny blærebetændelse.
Håber svaret hjælper dig og rigtig god bedring!!
Mvh
Rebecka