Tisser i bukserne under sport
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kære brevkasse, Jeg har et lidt pinligt problem, det er det ihvertfald for mig. Når jeg dyrker motion såsom at løbe, cirkeltræning, rundbold eller bare går en tur, så kan jeg meget nemt komme til, at tisse i bukserne. Ikke at jeg direkte tisser, men jeg er altså ikke tæt. Det samme kan ske, hvis jeg eksempelvis griner ( ikke engang et helhjertet grin). Det er meget belastende. Jeg mister lysten til motion og sågar at grine. Jeg har forsøgt nogle måneder med knibe øvelser, men desværre unden virkning. Hvad skal jeg dog gøre?

Svar:
Hej Du
Velkommen til Cyberhus. Det er rigtig godt, at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at du synes det er et pinligt og belastende problem, at du af og til lækker urin ved grin eller sport. Det kan de fleste som har prøvet det nok skrive under på. Det er utrolig tabubelagt og man kan nemt føle sig uren og ulækker. Du er imidletid lang fra ene om det problem også selvom du ikke er ældre end 17 år
Det du beskriver med at du lækker en smule urin ved fysisk aktivitet eller grin kaldes stress-inkontinens eller anstrengelsesinkontinens. Ved fysisk aktivitet, host, hop, nys eller grin øges bugpresse trykket og dermed presset mod bækkenbunden og hvis blæren er tilstrækkelig fyldt og bækkenbundsmuskulturen ikke er stærk nok til at modstå presset vil der lækkes en smule urin.
Det du kan gøre er at sørge for, at du ikke drikker mere en 1-2 liter væske i døgnet, at du undgår forstoppelse, der forværrer problemet og at du forsøger at have regelmæssige toiletvaner og at tømme blæren ved når du kan mærke at du kan tisse. Det er for eksempel en god ide at tisse før anstrengelser, som man ved kan føre til at du bliver utæt.
Men det vigtigste er at bækkenbundsmuskulaturen bliver trænet tilstækkeligt op så den kan modstå presset i disse situationer. For at styrke muskulaturen kan du lave regelmæssige knibeøvelser Det skriver du også, at du har gjort i nogle måneder uden effekt. Det er vigtigt, at du ved hvordan man skal knibe rigtigt.Det gør man ved at knibe sammen, som om man skulle standse urinstrålen under vandladning.
Du kan forsøge på dette næste gang du tisser. Men det er vigitgt at du kun lige gør det nogle gange mens du tisser for at få følingen med det.Du kan forestille dig en indre elevator hvor du kniber rykvis kraftigere og kraftiger mens du tæller langsom til fem, så du fåer følelsen af at bækkenbunden hejser sig gradvist en etage op i skeden, når du er nået til øverste etage slipper du gradvist knibet-ved ligeledes at rykvis slippe mere og mere for til sidst at slappe helt af i minimum fem sekunder. Det skal du gentage ca 8-12 gange. Til sidst skal du holde et langt knib hvor du f.eks tæller langsomt til 30. Gentag dette tre gange hver dag. Det kan godt være du ikke oplever effekt lige med det samme- det kan tage op til 3 måneder før du vil opleve effekten fuldt ud. Det vigtigste er at du bliver ved. Det bør alle kvinder gøre, hver dag hele deres liv for at undgå bækkenbundsproblemer og urininkontinens.
Jeg synes det er ærgeligt, at det får dig til at miste lysten til fysisk aktivitet og sågar til at grine. Hvis du får lært at knibe rigtig og gør det hyppigt og regelmæssigt skal du nok får "behandlet" din utæthed eller stressinkontinens. Man kan få noget der hedder knibeæg man kan sætte op i skeden, hvis man har svært ed at mærke hvordan man skal knibe rigtigt, så kan man knibe omkring dem. men jeg vil tror at du god kan få et lært uden. Man kan også få en speciel slags tampon, der er beregnet til stressinkontinens ved sport. Men det lyder mere til at du kan klare det med at bruge et lille trusseindlæg-når det ikke er så meget urin du lækker.
Mit råd vil være at du kontakter din læge for at lærer at knibe helt rigtig. Lægen vil ved en gynækologisk undersøgelse kunne lade dig knibe om sine fingre for at mærke om du kniber rigtigt. Det kan entuelt blive nøvendigt med en henvisning til en fysioterapeut som kan oplære dig i bækkenbundstræningen. Du kan også få undersøgt din urin for, om du skulle have en blærebetændelse, som også kan forværre problemerne. Det er bare vigtigt at du er vedholdende med træningen for hvis man stopper kommer det bare tilbage.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Jeg tror at du  snart har fået dig trænet ud af problemet, så du kan grine og dyrke sport som du har lyst til. Det er i hvert fald to ting du ikke må stoppe med.Husk på du er ikke alene i den sitation, der er rigtig mange unge piger der har det ligesådan.
Kærlig Hilsen Malene