Tilskud til brystoperation.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Nu er jeg godt nok ved at være godt og grundigt træt af, at når jeg spørger hvad fanden man kan gøre mod deforme bryster, og jeg får altid det samme, UBRUGELIG svar.. " Du skal være glad for den du er, for du er smuk og dejlig .. osv." Jeg gider ikke høre på det?
Man kan IKKE sige sådan, før man har prøvet at stå i siturationen, og det gør jeg. Min bryster er for små efter min meningen, og de er på ingen måde runde. De er spidse, og de er klamme og jeg hader dem overalt, og nogengange har jeg seriøst overvejet at skærer dem af, for at være flad er fucking pænere end dem!
Jeg kan ikke fordrage at være nøgen overfor min kæreste, for jeg venter sådanset bare på at han brække sig over, hvor fucking klamme de er.. Jeg elsker ALT andet ved min krop.. men jeg hader mine bryster.. Jeg vil hellere være flad. Jeg har aldrig idræt, for jeg vil ikke bade sammen med pigerne, pga. dem ..
Så jeg gider ikke have latterlige svar om at jeg er smuk som jeg er, for det er til at brække sig over sådanne nogle svar, som man desuden ikke kan bruge til en skid! Jeg er ligeglad med hvad andre tænker, JEG VIL SELV FØLE MIG TILPAS MED MIN KROP!!
Kan man få tilskud til en operation eller noget!? .. For ellers så skærer jeg dem fandme væk selv!

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er super sejt, at du gerne vil have et svar du kan bruge. Og jeg kan godt forstå at du er træt af at få det samme svar igen og igen..
Så jeg vil prøve at svare meget præcist på det du gerne vil vide noget om, nemlig hvilke muligheder du har for en operation og tilskud til det.
Det er ikke lovligt at udføre kosmetiske operationer på personer under 18 år i Danmark. Det kunne for eksempel være et implementat i brystet for at gøre det større. Det betyder at du skal være 18 år før du kan få lavet større bryster ved en kosmetisk opreration.
Årsagen er at din krop ikke er færdigudviklet endnu, og der kan være en risiko ved at udføre den tye operation før kroppen er færdigudviklet.
Det koster ca. 25.000 kr for sådan en operation og det er jo ret dyrt. Om du kan få tilskud kan være lidt sværere at svare på. Loven siger at du ikke kan få tilskud af kosmetiske grunde. For eksempel kan du ikke få tilskud ''bare'' fordi du synes dine bryster ikke er pæne.
Jeg vil råde dig til at besøge din egen læge og få en god snak om hvilke muligheder du har nu og når du bliver 18 år. Jeg vil også råde dig til at gøre det nu, så du kan få svar på alle de spørgsmål du har og måske kan lægge en plan for fremtiden.
Det kan være rart at få det afklaret, så kan du måske bedre nyde sommeren, din kæreste og dine idrætstimer.
Jeg vil også foreslå dig at snakke med dine forældre og din kæreste om det. Måske kan de være en god støtte for dig lige nu.
Venlig hilsen
Iben