Tilbagevendende blærebetændelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.
Jeg er en ung kvinde på 21 år og jeg går lige for tiden og døjer med noget blærebetændelse.
For cirka en måneds tid siden der havde jeg kraftige smerter i underlivet, og svien når jeg tissede og også bare generalt når jeg bare sad ned. Jeg kontaktede lægevagten da det var uden for min læges telefontid. Jeg fik lavet en test oppe på sygehuset til konsultationen og den slog ud på blærebetændelse. Jeg fik medicin og det gik ret hurtigt væk da jeg startede på pillerne. Efterfølgende har der ikke været noget. Men nu her en måneds tid efter så er den gal igen, det er ikke nær så slemt som det var sidste gang, men det svier stort set hele tiden og er virkelig ubehageligt. Nogen gange går det lidt i sig selv og så mærker jeg det ikke før jeg har været ude og tisse.
Mit spørgsmål går på om der mon kan være nogen særlig grund til at jeg lige pludselig lider sådan af blærebetændelse når jeg før i tiden aldrig har lidt af det.
Jeg har læst en smule rundt på nettet og der læste jeg at hvis man har været på p-piller og så lige pludselig stopper så kan det sagtens have noget af sige af en eller anden grund, det ved jeg ikke. Men jeg har taget p-piller i 2-3 års tid, men jeg er pt stoppet men har intentioner om at starte på dem igen. Så ville det kunne lade sig gøre at jeg er let-modtagelig overfor blærebetændelse nu hvor jeg ikke længere er på p-piller? Eller er det bare noget vås jeg har læst? :-)
Derudover så fandt min kæreste og jeg sammen for 4 måneder siden, og har selvfølgelig vores intime stunder. Før jeg fandt sammen med ham havde jeg ikke været sammen med nogle i over 1 år. Men jeg sad og snakkede med hans mor om det her, og hun sagde noget om at det kan være at min og hans 'surhedsgrad' ikke passer sammen? Jeg ved ikke rigtig hvad det vil sige, men i hvertfald at det kunne være derfor at jeg evt. døjer med svien. Og hun sagde noget om at når jeg var i bad kunne jeg bruge en intimsæbe for at 'genskabe' balancen?
Jeg har forsøgt og jeg synes ikke rigtigt at det hjælper helt vildt.
Så mine 2 spørgsmål er: Hvad kan det skyldes at jeg lige pludselig lider så meget af blærebetændelse? Og - kan det evt. skyldes mit og min kærestes sexliv på nogen punkter, og i så fald hvad jeg så kan gøre for at forhindre at jeg bliver ved med at fange mig en omgang blærebetændelse?
Jeg håber det er til at forstå og jeg håber I har svarende :-) Tak på forhånd.
Mange hilsner JS
ps. kanon brevkasse!

Svar:
Kære JS
Tak for dit spørgsmål. Jeg er glad for at du kan lide vores brevkasse og håber at du bliver tilfreds med dette svar.
Jeg kan forstå at du har fået problemer med blærebetændelse, som du ellers har været forskånet for tidligere i dit liv, og ønsker råd til hvad du kan gøre for at forebygge at få nye infektioner.
Generelt kan man sige, at blærebetændelser er meget almindelige hos kvinder og det er ekstremt sjældent udtryk for at der er noget andet i vejen. Det skyldes at kvinder har et ganske kort urinrør (2-3 cm) så bakterier kan let "kravle" op i blæren og give betændelse. Mænd har et længere urinrør og får derfor meget sjældent blærebetændelse.
Som regel finder man ikke nogen årsag til blærebetændelse og jeg tror umiddelbart ikke at det har noget med dine p-piller at gøre, men der er et par ting man kan gøre for at forebygge det. Mange får blærebetændelse efter samleje, hvis det også er tilfældet for dig kan du forsøge at tisse umiddelbart efter samlejet, det kan nogen gange hjælpe. Ellers er det generelt set en god idé at drikke rigeligt væske, lade vandet med jævne mellemrum og prøve at være opmærksom på at tømme blæren helt. Nogen har også god effekt af tranebærjuice når de mærker de første symptomer.
I dit tilfælde, når du nu lige har haft blærebetændelse, vil jeg anbefale at du tager en ny urinprøve (helst morgenurin og ikke det allerførste urin) med til din læge. Nogen gange er alle bakterierne nemlig ikke væk efter en kortere kur på 3 dage, som jeg går ud fra er det du har fået. Det er bare for at sikre at du ikke går rundt med bakterier i lang tid.
Jeg tror heller ikke det har noget med surhedsgraden i dit underliv at gøre. Du har helt ret i, at det er fornuftigt at bruge intimsæbe for at sikre en god balance, men det er mest for at undgå lugtgener og svampeinfektioner.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du slipper af med dine gener.
Med venlig hilsen
Morten