Tamponer
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg bruger tamponer, når jeg har menstruation og har altid fået afvide, at man ikke skal bruge dem, når man bløder meget lidt. På de dage jeg bløder mest i min menstruation, plejer jeg at skifte en gul/regulær tampon ca. hver 5 time, hvor den så er helt rød, men hvad med de andre dage? Bruger jo allerede en tampon med ret lav sugevne, og ved ikke helt, hvor lang tid jeg kan have den siddende, men efter 5 timer er den ikke helt rød.
Skal jeg droppe at bruge tampon, de dage jeg ikke bløder meget?(ville jeg synes var ærgerligt, da jeg bedst kan life tamponer) kan der ske noget ved st bruge tamponer, selvom man ikke bløder særlig meget (ødelægge slimhinden) eller noget i den stil? kan jeg lade den blive længere tid i, eller skal jeg bare tage den ud selvom den ikke er helt rød?
På forhånd tak :))

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål!
Du skal skifte tampon når den er fyldt, eller inden du har haft den siddende i 8 timer. Hvor ofte du skal skifte tampon afhænger af hvor kraftigt du bløder. I de første dage hvor du bløder kraftigere er du måske nødt til at skifte tampon efter 3-6 timer. I slutningen af din menstruation, når din blødning er lettere, kan du bruge en mindre tampon og lade den sidde 6-8 timer.
Hvis tamponen ikke er gennemvæddet efter 5 timer i slutningen af din menstruation, skal du altså ikke tage den ud (men den må stadig ikke sidde mere end 8 timer!). Hvis du skifter for ofte, kan det giver anledning til ubehag og besvær med at få den næste tampon op.
Jeg har søgt lidt på nettet, og kan se at de tamponer du bruge allerede er letvægter når det kommer til sugeevnen. Hvis du skal have nogle med lavere sugeevne skal du forhøre dig hos dit lokale supermarked, apoteket eller evt spørge en god veninde. Mærket "O.b." har f.eks lavet en tampon der hedder ProComfort Mini.
Håber at det du har kunnet bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen. Et spørgsmål som dette vil din egen læge formenligt have lidt svært ved, hvis han er en mand. Jeg vil anbefale at du udveksler erfaringer med en god veninde.
Mvh David