Talgknopper eller herpes ? :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cb jeg er en dreng i tvivl, det er fordi at jeg har nogle spørsmål om Talgknopper og herpes :) Ok først det med Talgknopper det er om jeg kan få en beskrivelse om dem fordi jeg har nogle knopper på min fårhud og har haft dem hele livet Har også nogle knopper på armene og jeg har spurt min mor om dem på min pik og hun sagde det var normalt at man har dem men jeg ved ik :( Herpes Kan man blive smittet af det når man ik har haft sex ?? Hilsen Oliver :) Tak for tiden :)

Svar:
Hej Oliver
Godt du skriver ind, så vi kan få styr på din bekymring.
Udfra det du beskriver, så lyder det bestemt som talgknopper du har på forhuden. Talgknopper sidder flere forskellige steder i huden og er med til at give fugt. Under en talgknop ligger en lille kirtel, som producerer fedtstof til at smøre området. Så tørrer forhuden ikke ud. De kan ofte også ses meget tydeligt på næsen. Talgknopperne er blandt andet afhængig af hormorner. Derfor kan de være mere tydelige i puberteten og blive mindre tydelige senere i livet.
Med hensyn til herpes. Man kan godt have herpes uden af have haft sex. Det kan smitte ved oralsex eller ved kys. Når man har herpes i kønsdelene, så skyldes det enten at man har haft sex eller oralsex med en, som er smittet med herpes. Det gør ofte meget ondt når det kommer. Man får nogle knopper, som ligner vabler. Efterhånden går der hul på dem og der kommer sår. Det lyder ikke, som det du har. Man kan også få det som hedder kønsvorter. De er større og mere svampede at se på. Ligesom et mini blomkålshoved.
Så jeg synes ikke der er grund til bekymring. Det lyder fredeligt og helt normalt.
Håber det kunne svare på dine overvejelser.
Venlige hilsner fra Line