Tabe sig

brevkassespørgsmål

Tabe sig

brevkassespørgsmål af
Victor
13 år
Oprettet 7 år 3 uger siden

Hej. Jeg vil gerne tabe mig lidt. Er der nogle gode tips? Vil gerne også træne nogle gode mavemuskler :) Har i nogle gode tips til det?

Svar:

Hej med dig.

 Tak for dit spørgsmål til brevkassen – jeg vil forsøge at svare bedst muligt.

Jeg kan forstå, at du gerne vil tabe dig og træne nogle gode mavemuskler. Det er naturligvis umuligt for mig at vurdere hvorvidt, du har behov for at tabe dig eller ej, da jeg ikke kender din højde og vægt.

 Puberteten og ungdomstiden er en tid med stor udvikling, mange udfordringer og mange nye tanker. Kroppen forandrer sig også. Faktisk er puberteten den tid i livet, hvor man vokser mest - bortset fra da man var baby. Mange er bange for at skille sig ud og være anderledes, og de tror, at der er et bestemt udseende, som er mere rigtigt end andre. Hos drenge starter puberteten i 13-16 årsalderen. Puberteten starter med, at hjernen sender et signal til testiklerne om at begynde med at producere mere testosteron, det mandlige kønshormon. Man bliver højere, får en bredere kropsbygning og flere muskler. Disse kropslige forandringer skyldes stigning i testosteron og sker uafhængig af træning.

Som beskrevet er vokser kroppen meget i puberteten og af den grund er det vigtigt at den får nok og rigtig næring.  Det er derfor vigtigt, at man spiser sundt og varieret, men også at man får nok mad. Det anbefales, at børn og unge spiser efter de officielle kostråd. Disse kostrådd findes nemt ved at søge på google, hvis du vil læse mere. De grundlæggende råd er, at man skal spise varieret og ikke for meget, spise magre mejeri- og kødprodukter, spise mere fisk (gerne 2 gange ugentligt), spise 600 gram frugt og grønt dagligt (min. halvdelen som grøntsager), spis mindre salt og sukker og mindre mættet fedt og drikke vand. Det er vigtigt at starte dagen med et måltid mad, men nogle børn har ikke den store appetit om morgenen. Et formiddagsmåltid kan derfor være en god idé at få med i skole.  Mange har også brug for et mellemmåltid om eftermiddagen. Et godt mellemmåltid kan fx være en halv bolle med magert pålæg og lidt frugt. Det kan også være en lille skål A38 med rugbrødsdrys og frugt eller et fad med udskåret frugt og grønsager. Mange teenagere spiser for meget sukker i form af slik, kager og is, men også fra sodavand og forskellige slags saftevand. Man bør ikke spise slik hver dag. Der skal naturligvis være plads til søde sager, men hvis man ønsker at tabe sig eller blot leve sundere kan det være fornuftigt at skære ned på dette – dog uden at blive fanatisk. F.eks. kan man forsøge så vidt muligt at erstatte sodavand og saftevand med almindeligt vand og ligeledes erstatte slik med frisk frugt eller grøntsags stænger. Såfremt der er behov for at tabe sig i vægt kan man spise færre portioner af aftensmaden og evt. spise af mindre tallerkener, da man således helt automatisk får mindre på tallerkenen. Hvis man samtidig sørger for at drikke godt med vand i forbindelse med måltiderne, vil man hurtigere opleve mæthed.

 Uanset om, man ønsker at tabe sig eller ej, er det vigtigt, at man motionerer dagligt. Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn og unge er fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteterne skal være af moderat intensitet og kan opdeles i kortere perioder, fx 4 x 15 minutter eller 6 x 10 minutter. Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for motion med moderat intensitet såsom cykling og gang i forbindelse med transport til og fra skole, gang på trapper mv. Du behøver altså ikke at klæde om, og aktiviteterne kan indgå som en naturlig del af hverdagen eller legeaktiviteter. Fx kan man lokke hele familien på en gåtur efter aftensmaden i stedet for at se tv eller sidde ved computeren. Mindst to gange om ugen bør aktiviteterne være af høj intensitet af 20-30 minutters varighed for at fremme og vedligeholde kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Motion med høj intensitet betyder, at du bliver forpustet og har svært ved at føre en samtale. Det kan fx være: svømning, løb, boldspil eller lignende aktiviteter. Det helt optimale er at finde en sport, som du synes er sjov. Det bliver meget nemmere at fastholde regelmæssig træning, hvis man finder en sportsgren, som man faktisk synes er underholdende. Hvis man som du har et ønske om at få flere mavemuskler skal man lave øvelser, som netop træner maveregionen. Det kan tage lang tid at få synlige resultater, så det er vigtigt at være tålmodig i processen. Teknik og vejledning er vigtigt, hvorfor jeg vil anbefale dig at rådføre dig med enten dine forældre, idrætslærer, sportstræner eller en sundhedsplejerske.

 Hvis man følger ovenstående kostråd og motionerer regelmæssigt er man godt på vej til et sundere liv. Slutteligt er søvnen utrolig vigtig for kroppen. Det anbefales at unge mennesker som dig sover mellem 8-10 timer i døgnet for at kroppen for nok hvile.

 Jeg synes du skal tage en snak med dine forældre om en sundere livsstil. Det er ofte en fordel, når hele familien kan hjælpe hinanden til en sundere hverdag. Det er jo typisk forældre, som handler ind og laver aftensmad og derfor er det vigtigt, at I får en snak om det alle sammen. Samtidig kan dine forældre være med til at vurdere, hvorvidt der overhovedet er grund til at tænke på vægttab eller om I blot sammen skal leve et sundere og mere aktivt liv. Du har også mulighed for at spørge skolens sundhedsplejerske til råds.

Jeg håber alt det bedste for dig. Husk at vi alle er forskellige og ser forskellige ud – heldigvis for det.

Kærlig hilsen

Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål