tabe kg
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hvordan skal jeg nå at tabe mig 5 kg. inden d. 3 marts. Jeg skal til gymnastik opvisning = bære en MEGET stram gymnastikdragt, vil gerne nå at tabe mig lidt inden.. jeg err 160 og vejer 65.. Vil gerne ned på 60 kg.. nogle råd?? PLEASE

Svar:
Hej med dig
Det er altid godt med en god og sund livsstil, og at holde en fornuftig vægt er en vigtig del af dette. Men der er desværre ikke nogle nemme smutveje til et godt vægttab.
Vægttab er på den ene side utroligt simpelt: Man skal bruge mere energi end man indtager og gemmer i kroppen. På den anden side er det lidt besværligt, fordi forskellige ting kan have betydning fx. kost og motionsvaner, pubertet og alder, højde og kropsbygning.
Jeg kan ikke give dig et klart svar her i brevkassen, fordi det er bedst det er en voksen som også kan se dig og kender dig. En kostplan skal for eksempel hænger sammen med hvordan din krop er bygget og hvad den har brug for lige nu, ellers kan det være usundt at tabe sig.
Derfor synes jeg det er en rigtig god idé, at få nogen med kendskab til kostplaner til at hjælpe. Snak f.eks med din gymnastiklærer eller sundhedsplejersken på skolen. Det er også en rigtig god idé at få sin familie med, da jeg tænker du nok ikke er den eneste, der laver maden derhjemme. Tag fat i dine forældre, og snak med dem om hvordan i smartest får en livsstil med sunde kostvaner og motion.
Håber du kan bruge svaret og får et brag af en gymnastikopvisning
Venlig hilsen
Jakob