Tør og rød forhud.

brevkassespørgsmål

Tør og rød forhud.

brevkassespørgsmål af
anonym
17 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej, jeg har pludseligt fået en rød og tør forhud, den gør ikke ondt. Min glans er ligeså tør, jeg tror det er fordi jeg har brugt noget creme jeg ikke kan tåle, går det væk af sig selv? Eller skal lægen ind over?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg kan forstå, at du pludseligt har udviklet rød tør forhud og glans uden ledsagende smerter.

Jeg vil forsøge, at svare bedst muligt på dit spørgsmål, men det er svært at stille en præcis diagnose uden at have set forandringerne. Ofte vil man også have brug for lidt flere oplysninger (fx kløe, svie, udflåd fra penis, ubeskyttet samleje mm) for at kunne være sikker på hvilken tilstand der er tale om og hvilken behandling, der evt kræves.

Ud fra din beskrivelse kommer jeg til at tænke på følgende tilstande:

Forhudsbetændelse:

Man kunne mistænke balanit, som på dansk kaldes forhudsbetændelse.

Det er en ganske ufarlig tilstand, som skyldes enten bakterier eller svampe. Symptomerne er en hævet og rød slimhinde, ofte ledsaget af kløe og svie. Ved svampeinfektioner ses ofte "osteagtig" belægning på glans. Man kan selv behandle tilstanden ved at skylle området 2 gange dagligt med almindeligt vand eller klorhexidin. Såfremt dette ikke hurtigt løser problemet skal man forbi lægen, som kan lave recept på en antibiotisk creme.

Allergisk reaktion:

Alternativt kunne der, som du selv mistænker, være tale om en allergisk reaktion på fx en creme, kondomer eller lign. Symptomerne vil ofte forsvinde når man undgår at anvende udløsende faktor - såfremt denne kan identificeres.

Hudlidelser:

Endvidere kan rødme og tør hud skyldes forskellige hudlidelser herunder psoriasis. Oftest vil der være ledsagende kløe og evt forandringer andre steder end på kønsdelene.

Mekanisk slid:

Slutteligt kan opstå rødme og irritation grundet mekanisk "slitage" efter samleje eller onani.

Kønssygdom:

Udslæt på glans og forhud kan være led i en genital herpes infektion. Der vil være rødme med blæredannelse og senere sårdannelse i området. Ofte vil der være ledsagende svie og mindre almen symptomer. Det lyder dog mindre sandsynligt ud fra din beskrivelse.

Jeg synes du skal søge læge såfremt symptomerne ikke forsvinder hurtigt igen eller hvis du har mistænke om en kønssygdom.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål