Tægebid
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
For et par uger siden, da vi var på bornholm, fik jeg en tæge. Vi fjernede den selvfølgelig lige efter vi havde opdaget den. Men det klør stadig der hvor den har siddet, og det er rimelig rødt. Er det noget jeg burde bekymre mig om?

Svar:
Hej!
Det at fjerne hele flåten og at gøre det hurtig er vigtigt, så det er rigtig godt at det blev gjort med det samme!
Langt de fleste gange er et flåtbid ganske ufarligt, men i nogen få tilfælde kan der komme smitte med en bakterie eller virus. Hvis man er blevet smittet, kan der komme et udslæt på huden rundt om bidstedet, som regel 2-4 uger efter, at man er blevet bidt. Hvis der kommer et rødt udslæt, som breder sig ud fra bidstedet, skal man kontakte sin læge, så det vil jeg anbefale dig at gøre. Din læge vil spørge ind til selve flåtbiddet, hvilke symptomer du eventuelt har haft og så kigge på din hud for at afgøre hvis du skal have antibiotika.
Så nej - jeg synes ikke du skal bekymre dig, men vil anbefale dig at få din læge til at kigge på det.
Håber du kan bruge svaret!
Venlig hilsen
Rebecka