Sygdom for neden :-/
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej !! Måske skulle dette spørgsmål i sex brevkassen. Men her er det jo om sygdom... Så :) Når men.. Jeg har psoriasis i nakken, ørene, måske fødder og skridet. Jeg vil bare høre, om psoriasis i skridtet? Om det gir mega kløren, og der kommer skalder i underbukserne og stank !! Det er forfærdenligt !! Og nu tænker jeg også lidt på min fremtid.. Med kærester .. Hvis jeg har psoriasis .. Det er nok ret frastødene med lugt osv .. Jeg håber VIRKELIGT i kan hjælpe mig :)

Svar:
Kære du,
Sikke irriterende med det der psoriasis. Det kan jeg godt forstå at du går og tænker over.
Når man har psoriasis er det meget forskelligt hvor og hvor meget man bliver angrebet. Nogen har de få steder, som du har, mens andre har det over hele kroppen. Det er forskelligt.
Men med hensyn til dit spørgsmål. Ja, man kan godt få psoriasis i skridtet. Men det ses meget sjældent. Oftest sidder psoriasis på albuer, knæ og negle. Hvis det sidder i skridtet, kaldes det 'inverse psoriasis' og sidder i alle hudfolderne omkring skeden - altså ikke oppe i selve skeden.
Det eksem man får ved psoriasis er ofte tørt og sidder 'ovenpå' huden. Så længe man holder det rent og tørt, så skulle det ikke lugte. Men det kan godt drysse ned i trusserne, som hvide flager. Men hos hudlægen kan man behandle psoriasis med cremer, som kræver lægerecept. Det er noget andet creme man skal bruge i nakken end i skeden, men det kan din hudlæge hjælpe dig med, hvis det skulle blive et problem.
Jeg kan godt forstå at du tænker på fremtid med psoriasis og kærester. Men heldigvis bliver de færreste forelskede i huden i nakken og på fødderne. De bliver forelskede i din person. Og den bliver ikke ramt af psoriasis ;-)
Så held og lykke med livet, kæresterne og psoriasisen.
Venlige hilsner fra Line