Syg hele tiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa du på den anden side af skærmen.
Jeg skriver her inde fordi, at jeg har en (meget irationel) angst for læger, læge klinikker og sygehuse og derfor, hvis jeg kan undgå det, ikke går til læge. Jeg har de sidste par måneder været syg med forskellige symptomer som jeg har slået hen og tænkt "det går jo nok over" eller fundet på en "god" forklaring så jeg ikke behøvede være bekymret, men nu kan jeg ikke længere finde på forklaringer.
For små 2 uger siden begyndte jeg at få følelsesforstyrrelser i min venstre storetå (jeg er opereret for hoftedysplasi i begge hofter, så jeg kender den fornemmelse af at føle sig følelsesløs rigtig godt da begge mine lår har været det efter operationerne) stille og roligt begyndte det, at sprede sig til de andre tæer og pludselig var det hele foden og et stykke op af anklen. Jeg begyndte også pludselig, at få ubeskrivelige smerter hele vejen fra hoften og ned til tæerne, især i lægen og skinnebenet (dog i højre side, og slog det derfor hen med, at det sikkert bare er pga. en skade i ledlæben som giver smerter)
Nu er jeg så begyndt, at blive ualmindeligt træt, hele tiden. Jeg kan sagtens ligge i min seng en hel dag og skiftevis sove og bare ligge der, fordi hele min krop, mit hoved - ja alting er så ubeskriveligt træt. Derudover er jeg begyndt, at føle mig en smule svimmel, som om der er noget galt med balance-nerverne eller lign. og er tørstig hele tiden, selv når jeg lige har drukket over 1 liter vand. Jeg er on/off forkølet hele tiden, og for hver gang jeg bliver syg igen bliver det bare endnu værre.
Jeg synes efterhånden, at der kommer flere og flere symptomer, og jeg kan ikke længere finde på logiske forklaringer.
Nu er mit spørgsmål.. Skal jeg gå til lægen.. Men især- er det normalt at blive følelsesløs i venstre fod? Synes det virker meget mærkeligt og jeg kan ikke rigtig forstå det.
Det skal lige siges, at jeg er igang med en prof. bach i ernæring og sundhed og jeg synes jeg har sørget for, at leve rigtig sundt det sidste stykke tid for, at hjælpe mit imunforsvar mest muligt, men grundet en tilbagevendende spiseforstyrrelse jeg har haft de sidste 10 år er det ikke altid det lige lykkes mig, at hjælpe min krop mest muligt.
Dbh Anja

Svar:
Hej Anja,
Jeg synes, det er meget flot, at du har erkendt over for dig selv, at du har en angst for at gå til læge, og at du så skriver herind for at søge svar.
Man kan godt få føleforstyrrelser i sin krop uden at det er farligt. Et eksempel kan være, når foden sover. Det går over igen, når man stamper lidt i gulvet og bevæger foden. Hvis følelsesløsheden ikke går væk igen, synes jeg, man skal gå til lægen med det. Lægen vil kunne undersøge din fod, måske tage nogle blodprøver og se, om man kan finde en forklaring på følelsesløsheden. Jeg synes også, du skal fortælle, at du er træt, svimmel og tørstig. Det kan være, at du for eksempel mangler nogle vitaminer pga. din spiseforstyrrelse. Men det vil din læge kunne undersøge nærmere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Christine