syg

brevkassespørgsmål

syg

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej CB.

jeg har en lillebror der er syg med influenza 4 gange om året og hver gang bliver jeg smittet :/ og han er syg lige nu så frygter han smitter mig.

jeg vasker hænder hver gang jeg skal spise så jeg ikke får hans bakterier, jeg går i bad 24/7 når han er syg for at undgå at blive smittet, jeg gør ting rent han har rørt ved med handsker på før jeg rør ved det for ikke at blive smittet osv. jeg gør alt for ikke at blive smittet og alligevel blir jeg syg hver gang.

hvad kan jeg gøre for at undgå at blive syg? OG SÆR LIGE NU for jeg skal til en masse ting med min nye kæreste og jeg vil ikke være syg og jeg vil ikke smitte ham heller.

- håber i kan hjælpe mange tak på forhånd :D

Svar:

Hejsa,

Mange tak for dit spørgsmål. Det er dejligt at du har en kæreste, og det er betænksomt af dig at du ikke vil smitte ham.

Influenza er en alvorlig sygdom, og bliver desværre tit brugt i flæng om alle sygdomme der giver snotnæse, løbertud, hoste, ondt i halse, muskel- og ledsmerter, hovedpine og kvalme. I lægeverdenen kalder vi en person der har de symptomer "influenza-lignende"-symptomer. Hyppigst er årsagen en simpel forkølelse eller en halsbetændelse. Den rigtige Influenza er mere alvorlig, og rammer typisk svækkede personer (ældre og syge personer). Influenza kommer som regel i perioden fra oktober - marts, og bliver kaldt "sæson-influenza". Influenza er en virus, som smitter via dråber, det vil sige spyt, snot, hoste. Alle de andre virus og bakterier, der giver forkølelse, smitter på samme måde. Så det er altid en god ide at være ekstra opmærksom på god hygiejne omkring smittede personer. Men uanset hvor meget man passer på, så er det umuligt helt at undgå at blive ramt af andres virus og bakterier. MEN:

Som ung kvinde har du et stærkt immunforsvar, og dit immunforsvar bliver stærkere hver eneste gang det støder på en infektion. Man laver nemlig det der hedder "immun-hukommelses-celler". Det betyder at næste gang du støder på den samme infektion, så vil dit immunforsvar hurtigt genkende virusen/bakterien og angribe det med det samme. Så selvom det er træls at ligge syg, specielt når man skal hygge med kæresten, så tænk på at dit immunforsvar bliver stærkere bagefter. Man skal dog ikke gå rundt og opsøge infektioner hos syge personer, for immunforsvaret skal have tid til en slapper imellem betændelserne!

Det bedste du selv kan gøre for at undgå at blive syg omfatter:

A. Hold dig sund: Spis fornuftigt, dyrk regelmæssig motion, få din nattesøvn, undgå stress (både fysisk og psykisk), undgå rygning.

B. Undgå infektioner: God håndhygiejne, undgå åbne sår i din hud, Hold afstand til smitsomme personer, Bede folk holde sig for munden ved nys/hoste.

C. Omsorg for dig selv: Hvis du bliver syg, så hold dig hjemme, luft ud, sørge for at spise og drikke rigeligt, vær tålmodig, evt opsøge læge.

Du skal ikke være bange for at få infektioner eller blive syg. Vi får allesammen tusindvis af bakterier og virus dagligt, og det er nødvendigt for at vi holder os stærke. Almindelig god hygiejne er vigtigt. Du må ikke være bange for bakterier eller virus.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

Mvh David :)

Davids billede
David har svaret på dette spørgsmål