Svimmelhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
hej! jeg er en ung kvinde på 22 år.
Jeg har igennem det sidste halve år døjet meget med svimmelhed ledsaget af kvalme og nogengange hovedpine. Det kan komme på alle tidspunkter. Mens jeg står og laver mad, når jeg er ude og handle, eller bare ud af den blå luft når jeg egentlig ikke laver noget. Det kommer også ofte når jeg lige er stået op.
Når jeg får sådan et "anfald" bliver jeg nødt til at enten sætte mig på hug eller endda ligge mig helt ned, for det gør mig virkelig dårlig.
Jeg har ingen idé om hvad det kan skyldes. Så jeg håber I måske har et svar.
Mange tak på forhånd!

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev, jeg vil forsøge at svare på dit spørgsmål bedst muligt. Svimmelhed er et meget hyppigt symptom og forekommer i alle aldre. Der kan være rigtig mange årsager til, at man som du oplever anfaldsvis svimmelhed med ledsagende kvalme og periodevis hovedpine. Jeg kan ikke præcis sige hvad årsagen er i dit tilfælde, men jeg kan komme med et bud på mulige forklaringer.
Den mest almindelige årsag til svimmelhed hos yngre mennesker er psykiske forhold særligt angst/uro. Denne svimmelhed er ofte kombineret med generel oplevelse af utilpashed og følelse af at skulle besvime. Ofte findes samtidig andre symptomer som slaphed, klump i halsen, ubehag i mave eller bryst. Symptomerne kan være relateret til specielle situationer. Mange vil beskrive en samtidig spændingshovedpine.
Kombinationen af hovedpine og svimmelhed kan også forekomme samtidigt ved nakkeproblemer herunder stivhed og ømhed af nakkemuskulaturen. Såfremt dette er tilfældet vil mange have gavn af rigeligt væskeindtag, nakkeøvelser, regelmæssig søvn og frisk luft.
Anfaldsvis svimmelhed med ledsagende kvalme kan skyldes øresten også i lægesprog kaldet benign positionel vertigo (BBPV). Svimmelheden udløses ved specielle stillinger eller bevægelser af hovedet. Skyldes forstyrrelse i balanceorganet i det indre øre. Man vil som oftest have en fornemmelse af at omgivelserne drejer rundt af ½-2 minutters varighed, hvor symptomerne er tydeligst ved bestemte bevægelser. Symptomerne opstår akut, oftest om morgenen. Normalvis vil tilstanden dog forsvinde af sig selv i løbet af nogle uger. Hos enkelte kan tilstanden vare i op til et halvt år. Lægen vil ved mistanke lave en test der hedder Dix-Hallpike, hvorved man kan fremprovokere symptomer og dermed få bekræftet diagnosen. Som sagt går tilstanden over af sig selv, men man fremskønne processen ved hjælp af en såkaldt Epley’s manøvre, som kan manipulere ørekrystallerne tilbage på plads.
Forbigående anfald af svimmelhed kan også skyldes kortvarigt mindre blodtryksfald og vil ofte ledsages af ganske kortvarigt ubehag og ”sortnen for øjnene”. Dette kan opstå hvis man har stået længe i ro uden at røre sig eller man har ligget længe i sengen, hvor man så bliver svimmel, når man rejser sig op. Stærk varme kan på samme måde medføre kortvarig svimmelhed udløst mindre blodtryksfald, f.eks. efter et varmt brusebad. Gode råd ved dette problem er at vippe med fødderne flere gange før man rejser sig op og rejse sig langsomt og forsigtig efter at have ligget længe.
En del unge kvinder har en lav blodprocent (anæmi) og et af symptomerne på dette kan være svimmelhed. Svimmelhed ved anæmi vil dog sjældent komme i ”anfald”, som du beskriver, hvorfor det formentligt er mindre sandsynligt i dit tilfælde.
De symptomer du beskriver lyder helt ufarlige, men idet det har varet så længe vil jeg dog anbefale dig at tale med din læge om problemet. Lægen vil formentlig foretage en grundig undersøgelse af blodtryk, hjerte og lunger, ører og evt. en neurologisk undersøgelse. Det kan være lægen finder det nødvendigt at tage nogle blodprøver for at kontrollere bl.a. din blodprocent og stofskifte. Herefter kan lægen muligvis give et bud på hvad svimmelheden skyldes og give gode råd til bedring af tilstanden. I mange tilfælde finder man ikke den præcise årsag til svimmelheden, men oftest forsvinder symptomerne af sig selv.
Rigtig god bedring til dig.
Venligst Linda