Svimmel og sur
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Min bror følger en diæt, der undgår hurtige kulhydrater. Han spiser kød, grønt, bønner,æg og lidt fisk men ikke brød, pasta/ris,mælkeprodukter eller furgt. Der er så 1 dag om ugen, hvor han spiser lige hvad han har lyst til (masser af slik, pasta osv.) Han er nu meget slank men kan godt lide at spise sådan, så det er nok mere en livsstil nu, tror jeg. Vi andre i familien spiser almindeligt. Han er tit megasur og siger også at han tit bliver svimmel, når han rejser sig op. Han går i 3. G og hader skolen. Har det noget med maden at gøre? Han har nok fulgt den kur i 4 - 5 måneder nu. KH søster

Svar:
Kære Søster.
Det du beskriver omkring din storebror kan godt have noget med maden at gøre, men det kan også være andre ting.
Hvis man mistænker maden for at være årsag til, at han er sur, så skal det helst have ændret sig i forhold til da han ændrede spisevaner. Altså om han var i godt humør, og "normal" i forhold til hvad han plejer før han ændrede spisevaner, og om han så har ændret sig siden han begyndte at følge sin diæt.
Hvis der er en sammenhæng mellem disse tidspunkter kan det godt skyldes maden. Man bliver tit sur og i dårligt humør hvis man har lavt blodsukker, eller hvis man spiser på en måde, så man hele tiden skal holde sig tilbage, og ikke kan spise efter sin lyst. Altså hvis det at spise, er blevet til et "problem" frem for noget man er glad for. Det med blodsukkeret kan således godt hænge sammen med den diæt du beskriver, da den er fuldstændig tømt for kulhydrater som netop hæver blodsukkeret. Hvis man konstant går med lidt for lavt blodsukker, føler man hurtigere sult, og man bliver irriteret og træt, så det kan godt være forklaringen.
Hvis det ikke har noget med diæten at gøre, kan dårligt humør også skyldes andre ting, feks. problemer i skolen, problemer med venner eller en kæreste, frygt for at blive færdig med gymnasiet - for hvad skal han så lave, eller noget helt andet. Det kan også være han bare synes alle er åndsvage fordi han er teenager. Nu ved jeg ikke hvilket forhold i to har, men måske du kunne tale med ham om det, og fortælle ham at det bekymre dig, og at du gerne vil hjælpe ham hvis han har brug for det. Det kan være rigtig godt at gå lidt til sine søskende på den måde engang imellem, for tit åbner de sig lidt mere op, og fortæller måske om nogle ting der går dem på.
At han tit føler sig svimmel kan være fordi han ikke drikker nok væske eller hvis han har lavt blodtryk. Mange unge har lavt blodtryk, og hvis man har det, kan man godt blive svimmel når man rejser sig hurtigt op eller skifter stilling fra liggende til stående. Så kan det sortne for øjnene i nogle sekunder, men så blive normalt igen. Der er ikke noget farligt i at have for lavt blodtryk, og at det sortner for øjnene når man bevæger sig fra en stilling til en anden er normalt. Hvis han derimod er konstant svimmel, eller også har hovedpine, kan det være han skal gå til lægen og snakke med ham eller hende om det. Ikke fordi der er noget farligt på færre, men fordi lægen så kan spørge lidt mere ind til det, og måske finde forklaringen på det.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at din storebror bliver god igen.
Hilsen Lea