Svimmel og kvalme
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
Hej lægebrevkasse
til hverdag står jeg op kl. 04:50 for at skulle på arbejde. Jeg har så en del gange oplevet at lige så snart jeg står op bliver jeg enormt svimmel, og jeg begynder at svede helt vildt og så for jeg kvalme og føler at jeg skal kaste selvom der ingenting er at kaste op. Det er rigtig ubehageligt. har prøvet at tage noget vand men det hjælper ikke rigtig så skal jeg bare kaste op. jeg har oplevet at det kom efter at jeg ikke havde været på arbejde i en uge pga af ferie og ikke skulle tidligt op. Og så når jeg skulle op tidligt mandag morgen så fik jeg det dårligt igen. Ved ikke om det har noget med min døgrytme at gøre. Jeg oplever det også hvis jeg feks ikke har spist så mad mad dagen før og så står tidligt op så for jeg det også rigtig dårligt. Altså jeg bliver nærmest nød til at lægge mig ned i sengen igen da jeg også for hovedpine samtidig med at jeg er svimmel og begynde at svede helt vildt og har kvalme. Hvad tror du det kan være og er der noget jeg kan gøre for ikke at få det så dårligt?

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit spørgsmål. Det du oplever lyder rigtig ubehageligt, og meget generende når du er så viljestærk at stå så tidligt op for at arbejde.
Jeg kan forstår, at nogle gange når du står tidligt op, så kan du få kvalme, hovedpine og blive svimmel. Det kan blive så slemt at du skal lægge dig igen. Særligt slemt er det når du ikke har spist så meget sagen før. Det hænger godt sammen med, at det du beskriver lyder som lavt blodsukker.
Hvis man har lavt blodsukker kan man blive rigtig utilpas. Det kan forværres hvis man heller ikke får sovet så mange timer som man har behov for.
Lavt blodsukker er almindeligt om morgenen, men man skal sørge for at spise fornuftigt dagen før, samt drikke en masse vand og få noget frisk luft.
Det er super-vigtigt, at du får spist morgenmad når du står op. Det virker til, at du er den type hvor morgenmaden er meget vigtig. Nogle kan gå mange timer efter de er stået op uden mad, og andre skal have noget indenbords lige så snart de står op for at holde blodsukkeret stabilt.
Hvis du træner meget om aftenen, så er det vigtigt, at du får tanket op inden du skal sove.
Nu har du fået lidt forskellige råd af mig, men jeg synes, at du skal prøve dig frem og se hvad der fungerer for dig.
Jeg håber dig alt det bedste!
Mange hilsner
Marie