Svimmel efter job?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus :) Jeg har et spørgsmål, om noget jeg oplevede i sidste uge.. Her kommer det: I Onsdags efter jeg havde været ude med mine aviser som avisbud, havde jeg det rigtig koldt, og gik derfor i et varmt bad, men imens jeg var i bad blev jeg pludselig sindsyg svimmel, og jeg kunne ikke se ordentligt. Jeg gik så ud af badet, tog mit håndklæde, og gik ind på mit værelse, og hen i min seng.. Jeg havde det som om jeg skulle dø, for jeg kunne som sagt ikke se ordentligt, var svimmel, og havde fået en hård hovedepine.. Er dette normalt nå man er ude i sådan et vejr, på et cykel i 1 T og 30 minutter? Og hvorfor får man det pludselig sådan? Hilsen Simone :)

Svar:
Hej Simone.
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som en ubehagelig oplevelse, men der er heldigvis en god forklaring.
Når man er ude og arbejde hårdt, som fx ved at cykle med aviser i 1½ time, sender kroppen en masse blod ud til musklerne, så de får ilt til det hårde arbejde.
Når man er ude i kulden, sikrer kroppen sig mod nedkøling ved at holde blodet længere inde i kroppen, hvor det er varmt.
Når man så pludselig tager et varmt bad, så sker der noget samtidig med at blodet stadig er ude i musklerne. Kroppen begynder at sende blodet fra langt inde i kroppen, hvor det er varmt, til ud til huden, for at forsøge at afkøle blodet. Når blodet så både bliver sendt ud til musklerne og ud til huden, kommer der ikke så meget blod til hjernen. Så bliver man svimmel, det sortner for øjnene, man får hovedpine og hjertet banker hurtiger. Enten får kroppen hurtigt omfordelt blodet mere hensigtsmæssigt efter kort tid, eller også må man lige ind og lægge sig, som du helt rigtigt gjorde.
Der er ikke noget farligt ved det. Men hvis du vil undgå den ubehagelige oplevelse, kan det være en god idé at vente lidt med at tage et rigtig varmt bad, når du lige er kommet hjem.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Mange hilsner
Christine