Svie og lyst
brevkassespørgsmål af
A.
17 år
Hej!
Op til menstruation og når den er ved at være ovre, så oplever jeg at det svier rigtig meget i skeden! Ikke så fedt. Kan jeg gøre noget ved det? Og så får jeg rigtig meget lyst, når jeg har ægløsning. Det er jeg meget flov over. Jeg har seriøst lyst til at onanere flere gange på een dag. Er det normalt? Er det ikke pinligt for piger at onanere?

Svar:
Hej
Lad mig starte med at sige at det er helt normalt for både piger og drenge at onanere. Det er stor forskel på hvor meget (eller hvor lidt) man har lyst til det, men det er bestemt ikke noget du skal være flov over!
Op til og under din menstruation frigives der en masse hormoner i din krop. Det er disse hormoner der er med til at give dig den øgede lyst til sex og til at onanere, og det er formentlig også derfor du føler svie og ubehag i skeden. Det er bare din krops måde at have menstruation på. Hvis du har andre symptomer som udflåd eller dårlig lugt fra skeden eller svie og smerter udenfor din menstruationsperiode, så vil det være en god ide at få lavet en gynækologisk undersøgelse hos din læge.
Vh. Simon