Svedlugt, mini-piller, og henvisning til psykiater

brevkassespørgsmål

Svedlugt, mini-piller, og henvisning til psykiater

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 4 år 11 måneder siden

Hej!

Jeg har tre spørgsmål, som jeg håber I kan svare på!

1) Ligesom at langt de fleste, en eller anden gang i livet, har bemærket hvor dårligt ens navle lugter. Så lagde jeg for nyligt mærke til, at der mellem mine bryster lugter af noget der minder om sur mælk. Jeg har før følt mig forfulgt af en lign. lugt, hvis jeg har svedt meget i løbet af en dag. Men ikke vidst hvor det kom fra... Men hvad er "forklaringen" på, at jeg lugter som jeg gør? Jeg mener, ligesom at man siger, at lugten i navlen handler om sæberester og bakterier, og at lugt forneden kan handle om for høj/lav PH værdi. 

2) Jeg tager mini-piller og har gjort det siden August sidste år. Jeg har det sidste års tid været ekstremt angst og til tider også depressiv. Har haft angst og selvtillidsproblemer side jeg kom til Danmark som 3 årig. Men det er først blevet rigtig slemt her for et års tid siden. Jeg har gået til psykolog siden midten af Oktober sidste år, og hun(psykologen) har nu snakket med mine forældre om, at det kunne være en idé at give mig medicin. Så jeg skal (forhåbentligt) snart til psykiater. Men så har jeg tænkt på, mini-piller har jo den bivirkning at man kan blive deprimeret. Så kan jeg rissikere, at en psykiater vil bede mig om at stoppe med mini-pillerne for en periode, for at kunne udelukke, at det er pga. dem jeg er angst, inden han/hun giver mig noget angstdæmpende? Jeg har to gange(i januar og marts) været hos min egen læge, for at få en henvisning til BUC. I den forbindelse har hun hørt om både selvmordstanker, lyst til at cutte, angst og min psykologs vurdering af at jeg måtte være deprimeret. Men(!!) uden så meget som at nævne mini-pillerne. Og jeg mener, hvis der var grund til at tro, at det er mini-pillerne der har givet mig angst og depression, ville min læge så ikke have bedt mig om at stoppe for længst? Har endda været til års kontrol, og fået receptfornyelse for det næste år, uden at der blev nævnt noget om min angst. 

3) Hvordan kan det være, at huden godt kan være øm i et par dage, inden en bums kommer? Ofte oplever jeg nemlig, at min hud bliver rød og ekstremt øm, i et par dage, inden selve bumsen kommer frem. Er det betændelsen fra bumsen, der får det til at gøre ondt, når den skal presse sig ud gennem huden?

Jeg håber meget I kan svare på mine spørgsmål!

Tak på forhånd! 

Svar: 

Hej

1) Den måde vi lugter på er meget forskellig fra person til person. Det er en blanding af det vi smører på huden udefra (f.eks creme og deo) og den mad vi spiser, samt sammensætningen og mængden af vores sved. Herudover kan man have forskellige sygdomme i huden (f.eks svamp), som i sig selv kan give en særpræget lugt. Hvis du oplever at du har en sur duft, så kan det skyldes netop en svampeinfektion eller at du sveder. Hvor meget man sveder afhænger af hormoner (specielt testesteron), genetisk arv (hvordan dine forældre lugter) og hvor aktiv du er. Hormonniveauerne svinger meget i løbet af livet, og er meget højt i puberteten. Des mere fedt man har på kroppen, desto bedre er man isoleret, og det betyder at man lettere kan holde varmen – men omvendt betyder det også at det er svært at komme af med varmen, og en af måderne at køle ned på er ved at svede. Derfor kan man ofte se at tykke personer har det med at svede ved lettere anstrengelser, end slanke personer, der ikke er så godt isolerede. Ønsker du at fjerne din egen lugt, og den ikke skyldes svamp, så kan det være en god ide at bruge deo, evt en neutraldeo. Pas på at du ikke bruger for meget kraftig deo på kroppen, da det kan virke generende for dem omkring dig.

2) Jeg kan læse at du har nogle problemer med angst og depressive tanker, og jeg synes at det er flot at du sådan stå frem og tale om det. Du har også sat dit godt ind i det medicin du får, og det kan ikke udelukkes at minipillerne kan være en medvirkende faktor. Jeg tror at det bedste du kan gøre er at gøre din egen læge og din kommende psykiater opmærksom på dette. Hvis disse beslutter at du skal holde en pause med minipillerne, kan der jo være andre måder at beskytte sig på i den periode, f.eks kondom.

3) Du har en god forståelse af hvordan kroppen fungerer, og det er lige præcis betændelsen i bumsen, der gør den rød, hævet og øm. Det gule/hvide i bumsen er talg blandet med bakterier, der vokser i huden. Efterhånden som en bums vokser sig større, ødelægger det huden lige rundt omkring. Det giver det anledning til disse små lokale betændelser vi kender som bumser. Man kan gøre meget selv for at fjerne bumser:

- Vask huden dagligt.

- Undgå at bruge creme, der dækker huden.

- Du må gerne presse bumser ud, men kun dem som er klar ( altså dem med det hvide/gule i toppen).

Jeg håber at du har fået nogle svar på dine spørgsmål, som du kunne bruge. Hvis du ønsker mere information kan du evt prøve at spørge en voksen, din læge, en veninde eller en lærer. Man kan finde meget information på internettet også, men det kan nogle gange give anledning til flere bekymringer, og det kan være svært at sortere og forstå hvad der står. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at spørger herinde.

 

Mvh David

Davids billede
David har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program