Sveder voldsomt og meget udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år, som kom i puberteten i en af 8 år. Siden jeg kom i puberteten har jeg altid været en person som har svedt voldsomt meget. Jeg er forholdsvis tynd. Jeg har altid svedt voldsomt meget i armhulerne. Kan ikke have en t-shirt eller bluse på i bare 5 minutter, uden at der er en forholdsvis stor svedplet. Og siden jeg kom i puberteten har min udflåd også været meget voldsom. Mit udflåd gør på ingen tid mine trusser helt gennemblødte. Ligesom hvis man f.eks. har menstruation. Da jeg var yngre brugte jeg bare trusseindlæg, men har det sidste år brugt bind til hverdag, da jeg synes det er så slemt. Min mor blev meget sur over det, da det er dyrt at købe bind, så hun har fjernet dem, så er nu tvunget til kun at bruge trusseindlæg, som også bliver væddet igennem ret hurtigt. Og har det sidste års tid nu, brugt en speciel deo fra Matas som stopper svedproduktion i armhulerne, men så sveder jeg voldsomt i skridtet, hvilket er meget ubehageligt.. Er nået til et punkt hvor jeg virkelig bare synes jeg er så anderledes end alle andre... vil gerne have stoppet min store svedproduktion så jeg ikke sveder så meget, og vil gerne af med min store mængde af udflåd. Ved i om man kan gøre noget ved det, i en alder af 14, snart 15 år???

Svar:
Kære du
Godt du skriver ind, for det lyder som om din krop giver dig nogle problemer. Jeg vil se om jeg kan gøre dig lidt klogere.
Når man kommer i puberteten får man meget mere af det vi kalder kønshormon i kroppen. Hos mænd er det testestoron, hos kvinder er det blandt andet det, der hedder østrogen. Det gør at vi får hår nye steder (i armhulerne, i skridtet osv.), at vi som piger får bryster og at vi på et tidspunkt begynder at få menstruation. Samtidig skal vi vokse i højden, får flere former, passe vores skole, være sammen med vores venner osv osv. Det er uden tvivl et af de tidspunkter i livet, hvor der sker aller mest med kroppen. Det er virkelig mange ting på een gang. Og det kan give nogle problemer.
Ofte oplever mange piger, at de får udflåd i starten af puberteten op til at menstruationen falder på plads. Udflåd ind imellem er helt i orden. Det kan også være helt normalt at have udflåd rigtig ofte. Men når du skriver at du gennemvædder dine trusseindlæg og har brug for bind hver dag, så synes jeg det er mere end forventet. Det kan sagtens være der ikke er noget, og det bare er et spørgsmål om tid, men jeg kunne forestille mig at det må være meget irriterende. Så jeg synes du skal gå til din læge og få det tjekket.
Hormonforandringerne og de mange byggepladser, som er inde i din krop, gør at du sveder meget. Det er helt normalt under puberteten. Der findes mange forskellige deodoranter og det er meget forskelligt hvad der virker. Du må prøve dig frem. Det er sjældent dem med meget parfume, som er bedst mod genstridig sved. Den deo du taler om, som stopper svedproduktionen, kender jeg ikke. Generelt er det ikke en god ide at modvirke sveden. Den skal ud og det handler mere om at være så lidt generet af den som muligt. Flere teenagepiger må i en periode undgå bestemte t-shirts fordi de får svedpletter.
Jeg ved godt, at det er nogle meget kedelige svar. 'Det er helt normalt og går væk'. Ja, hvornår væk? Om nogle år... Det er jo helt ubrugeligt for dig nu og her. Men prøv dig frem og find hvad der fungerer for dig. Og smut til læge med dit udflåd. Du kan tage derop alene eller tage din mor med. Det bestemmer du selv.
Held og lykke med det.
Venlige hilsner fra
Line