Sveder ualmindeligt meget
brevkassespørgsmål af
Laura
19 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en bekymret pige på 19 år. Jeg har en tendens til at svede ualmindeligt meget, jeg har det 90% af tiden varmt og kan ikke have stramme tætsiddende trøjer uden de skal vaskes efterfølgende.
Jeg sidder på kontor og dyrker ikke fysisk meget motion, så dette kunne ikke være grunden til jeg svedte. Når andre fryser og går med jakker går jeg med kortærmet og har det varmt. Oftes når jeg er laver noget, fx handler ind eller gå i et center kan jeg ikke have jakke på fordi jeg har det så varmt.
Har været inde og søge på nettet og se på behandlinger, men bliver ikke meget klogere desværre.
Jeg snakkede med min læge om det for noget tid siden og hun mente det var fordi jeg havde en hormon spiral, men der må være andre metoder end at skaffe mig af med den for at behandle dette på.

Svar:
Hej du
Det du beskriver lyder rigtigt generende. Svedtendens er for det først enormt forskelligt fra person til person - Og om din svedtendens skyldes hormonspiralen, kan være svært at sige med sikkerhed. Havde du samme svedtendens før du fik hormonspiral? Hvis du ikke havde den samme svedtendens førhen, bør du overveje at få den fjernet før du afprøver anden behandling.
Din læge kan i øvrigt undersøge dig for nogle stofskiftesygdomme, som også kan være årsag til øget svedtendens. Hvis ikke der findes nogen klar årsag, kan svære tilfælde af øget svedtendens behandles hos specialister. Det kan din egen læge kan vurdere, om du muligvis kan have gavn af dette.
Håber svaret kan bruges. Venlig hilsen Jens-Christian