Sved, som ikke er rigtig sved....
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :) Som så mange andre teenagere vil jeg meget gerne undgå de pinlige pletter under armene, hvis man fx har taget en grå t-shirt på, eller andet tætsiddende tøj i bomuld.
Problemet er bare at jeg helt har valgt gråt tøj fra - ja faktisk alle trøjer som sidder i armene bortset fra sort og hvid, fordi jeg ikke gider have de pletter. Det er som om det bare er vand, som kommer "ud" af mine armhuler, for det lugter meget, meget sjældent - og hvis det gør, er det fordi jeg enten har været nervøs eller har løbet til bussen.
Derfor vil jeg gerne høre, om der er noget man kan gøre, så man ikke "vander" ud af armhulerne? Det er jo skide irriterende altid at skulle være på vagt for pletterne under armene.
Min mor kan fint gå i alle farver trøjer, så jeg tænker på, om det mon er noget der går over med alderen?
Venlig hilsen C.

Svar:
Kære C
Som du også skriver, så er der rigtig mange teenagere som gerne vil undgå at få svedpletter under armene. Derfor syntes jeg det er godt at du skriver herind, og stiller det spørgsmål.
Når kroppen danner meget varme, så skiller vi os af med varmen ved at producere sved. Der hvor det tydeligst kan ses er under armene. Det vand der bliver dannet, kommer fra nogle små porrer i huden, og svedproduktionen går ikke over med alderen, da kroppen stadig skal af med varmen når vi bliver ældre.
Man kan få nogle bestemte deodoranter, som indeholder et stof der blokerer porrerne der producerer sved. Man kan købe dem i almindelige supermarkeder eller Matas, de hedder antiperspirant deodoranter.
Du skriver at din mor ikke sveder på samme måde som dig. Det kan være fordi hun bruger sådan en deodorant. Jeg syntes det var en god idé at du fortalte din mor, at du syntes det er irriterende at svede så meget. Det kunne være at hun kan hjælpe dig med at finde den rigtige deodorant til dig, eller måske har en du kan prøve
Venlig Hilsen
Iben