svar vedr. hjernerystelse

brevkassespørgsmål

svar vedr. hjernerystelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej igen. tak for svar på mit spørgsmål :) men Jeg kom til at tænke på at der vel går noget tid inden jeg må drikke igen?? altså det er ikke fordi det lyster oven på denne omgang, men bare et spørgsmål. Jeg har før været rigtig god til at regne og skrive/stave. Men kan det passe at en hjernerystelse kan give de eftervirkninger at det bliver sværere? :( har svært ved at finde nogle ord jeg ved jeg før har kunne, har svært ved at huske hvad jeg skriver i sms´er til folk :( og hvad de skriver til mig. Og i samtaler har jeg svært ved at koncentrere mig om hvad folk siger indimellem. er kommet efter mit slag :( Jeg vil rigtig gerne løbetræne igen, men får anfald med svimmelhed og dunkende hovedpine indimellem - så tør ikke helt tage det op lige nu. Har en irriterende lyd i hoved indimellem - som et fjernsyn der er tændt, den der svage flimre lyd eller hvordan man nu skal beskrive den. Er det normalt ? :´( hvor længe skal jeg gå med de irriterende symptomer :( ??? Håber I kan give mig en god forklaring på det hele :( og hvornår det er forsvarligt at tage min løbetræning op? fodboldener helt udsat da der jo er meget hovedstød osv. men vil gerne løbetræne igen, men når jeg er klar. Begyndte i skole i torsdags, og havde matematik samt it - da min uddannelse består af at sidde ved computer, men havde svært ved at koncentrere mig om matematikken, og at sidde ved computeren kunne jeg ikke længe. generelt når jeg har siddet for længe får jeg ondt i hovedet og blir træt og svimmel og blir nødt til at lægge mig og sove nogle timer :( Håber I kan råde mig og hjælpe mig.....mit humør er utrolig svingende´, nok pga. de problemer :/

Svar:

 Hej Med dig igen.

Ja, nu er der gået lidt tid indne jeg har fået dig svaret, men det er måske også godt nok, for allerede nu har du nok en fornemmelse af at det er blevet bedre. Det er ret svært at sige noget om præcis hvor lang tid det tager, men det er noget med at lære at aflæse din krop.

Alle de symptomer du beskriver er helt normale og svinder lige så langsomt, men kuren er de råd jeg gav dig sidst: du er nød til at slappe af, minimere indputsne udefra. Jo mindre du koncentrerer dig, jo bedre sådan set. Det er rigtigt ærgerligt det er sket for dig, og specielt nu, men sket er sket, og jo mere du stritter imod og bliver stædig, jo længere tid tager det før du er tilbage til dit gamle jeg igen. jeg ridser lige de fire gode råd op igen.

- undgå hård fysisk aktivitet. Hvis du synes du ahr det bedre og vil prøve det af, er det fint, men hvis du synes du får det skidt af det, så hold inde og giv det mere tid

- Undgå arbejde der kræver koncentration. Du er nok nød til at accepterer, at du kommer lidt bagud i studierne. Sådan er det bare

- Give dig selv masser af hvile.

- minimer computerbrug, læsning og tv-kiggeri.

Beklager, men det er fortsat det bedste råd jeg kan give dig.

God bedring

Mange hilsner, Susanne