Svar på - kastet p pille op - hjælp hurtigt
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
læste svaret idag og er ikke stoppet på pillerne som du skrev ejg skulle :/ er bare fortsat. Men tager dem om aftenen kl 22 og tog en torsdag aften - fredag aften kastede ejg op ti min efter, og næste tog jeg lørdag kl 22 ca. så der er gået 48 timer imellem dem :( og havde sex inden og efter, for kom først i tanke om usikkerheden efter :( Hvor længe går der fra man er befrugtet til man får symptomer på graviditet? altså frygter det ikke, vil bare gerne lige vide lidt om det :) for her på nettet står mange forskellige ting jo, så trænger til at høre det fra en ekspert :) og så har jeg de sidste 3 uger haft kvalme om morgenen og lidt om aftenen og ahft lidt ondt i underlivet - hvad kan det skyldtes ?? :O

Svar:
Hej igen.
For at være helt sikker synes jeg du skal stoppe med p-pillerne nu OGSÅ selvom du startede på dem igen. Der er to gode grunde hertil.
1) p-pillerne er, som jeg skrev sidst, simpelthen ikke nær så sikre hvis man har sprunget over. De opnår den samme høje sikkerhed igen når du kommer igang efter en pause.
2) når du stopper med p-pillerne får du en blødning og først der, har nok rigtig ro i sjælen hvis du skulle gå men en lille, men nagende bekymring om man skulle være blevet gravid.
Det er jo ivørigt ellers sådan, at p-piller forhindrer ægløsningen. Hvis de ikke virker optimalt, kan det jo forekommer man alligevel får en ægløsning. I en normal cyklus er ægløsningen  midt imellem menstruaitonerne og det er her +/- 2-3 dage at man kan blive gravid.
Der går nok en uges tid fra befrugtningen - det øjeblik, hvor en sædcelle forener sig med ægget - til at kroppen finder ud af, at man er gravid. Ægget skal så vandre ned gennem æggelederen, videre ned i livmoderen, hvor det sætter sig fast i slimhinden, graver sig ned i livmodervæggen. Først på det tidspunkt begynder de hormonelle ændringer at kunne mærkes - og først på det tidspunkt er der en teoretisk mulighed for, at du kan mærke det. Som oftest går der altså noget længere.
Graviditetstesten er positiv allerede omkr. 2 uger efter man er blevet gravid, da den er lavet på tilstedeværelsen af et hormon som kun fosteret laver. Hvis der er et foster, vil dette hormon være tilstede. Selve symptomerne derimod, kan variere meget
Jeg tror ikke det du beskriver har noget med graviditet at gøre, men hold p-pille pause, og får det afgjort.
Hvis du derefter bliver ved med at have ondt i underlivet, synes jeg du skal gå til din egen læge og få det undersøgt.
Håber dette kunne hjælpe.
Mange hilsner, Susanne